Max Verstappen wist de Grand Prix van Emilia-Romagna op geweldige wijze te winnen, door met slechts zeven tienden voorsprong op Lando Norris over de finishlijn te komen. De Nederlander had in de eerste stint een marge van meer dan zeven seconden opgebouwd ten opzichte van de McLaren-coureur, maar op de harde band verdween die voorsprong als sneeuw voor de zon.
Aan het einde van de race was er van een voorsprong eigenlijk geen sprake meer. Lando Norris kwam met rassenschreden dichterbij en zat in de laatste ronde zelfs binnen DRS van de Limburger. Maar uiteindelijk wist Verstappen zijn goede vriend achter zich te houden en er met de overwinning vandoor te gaan. Toch ging het allemaal niet van een leien dakje bij Red Bull Racing, merkte ook Robert Doornbos op. Hij hoorde over de radio dat zowel Verstappen als race-engineer Gianpiero Lambiase gespannen waren.
Volgens Helmut Marko zijn Max Verstappen en Gianpiero Lambiase net een 'ouder getrouwd stel', omdat ze veel kibbelen, maar niet zonder elkaar kunnen. Dat was volgens Doornbos ook in Imola weer het geval, waar Verstappen en GP even wat geïrriteerd naar elkaar klonken over de radio. Aan het einde van de race dacht de voormalig F1-coureur zelfs even te horen dat Max op zijn vingers getikt werd door Lambiase, toen hem verteld werd dat hij de laatste ronden voorzichtig moest rijden wegens de track limits.
Aan het begin van de race had Verstappen veel last van onderstuur en was daardoor al drie keer buiten de witte lijnen gegaan, wat resulteerde in drie track limits-waarschuwingen. Met nóg een extra overtreding zou hij een tijdstraf van vijf seconden gekregen hebben en daarmee de overwinning aan Lando Norris laten. Dat liet GP ook even over de radio merken, toen hij Verstappen duidelijk maakte dat hij op moest passen.
"Het gat is nu minder dan vijf seconden. Je kan je nu geen track limits meer veroorloven, dus het belangrijkste is om je daar nu op te richten", aldus Lambiase naar Verstappen. Volgens Robert Doornbos werd de drievoudig wereldkampioen hier even terecht gewezen door zijn race-engineer en was dat nog terecht ook.
"Hij krijgt hier een standje. Norris zat binnen vijf seconden en van Max weten we dat hij aan het einde van de race er nog wel even voor wil gaan zitten. Als hij voelt dat er nog iets in de band zit, wil hij nog weleens de snelste ronde rijden, maar die gedachte zette Lambiase snel uit zijn hoofd. Als je dan namelijk een track limits aan je broek krijgt, krijg je vijf seconden straf en dan ben je echt stom. Dan is het gewoon klaar", aldus Doornbos in het Race Café.
Lees het artikel op de mobiele website