Sergio Pérez heeft slecht nieuws voor de Formule 1: 'Niet de juiste beslissing'

| door R. Willems

De Grand Prix van Azerbeidzjan was niet bepaald de meest spectaculaire race van de afgelopen paar seizoenen, maar de kans is aanwezig dat we meer Grand Prix gaan krijgen waarin er weinig inhaalacties te zien zijn. Volgens Max Verstappen en Sergio Pérez komt dat door de nieuwe auto's.

Vorig seizoen werden er nieuwe regels geïntroduceerd als het ging over het ontwerp van de Formule 1-bolides. Het grondeffect kwam terug om de vele flappen en vleugels op de auto's te verwijderen, welke vuile lucht veroorzaakten. Dit zorgde er in eerste instantie ook voor dat het races en vooral het volgen een stuk beter was dan daarvoor, maar helaas kwam er in 2023 wederom een wijziging in de reglementen.

Lees ook

Meer vuile lucht

Na een lobby van Mercedes, tijdens de GP van Azerbeidzjan in 2022, besloot de FIA om vanaf 2023 de vloerranden met 15 mm te verhogen, waardoor er meer lucht uit de zijkanten van de auto's kan ontsnappen. Ook mochten teams een paar vleugels en flappen toevoegen om het verlies in downforce op te vangen.

Dit alles heeft ervoor gezorgd dat het volgen weer een stuk lastiger is en volgens Sergio Pérez en Max Verstappen zal dit niet zomaar opgelost worden. Het wordt zeker niet beter als de FIA ook nog eens besluit om de DRS-zone in Bakoe met honderd meter te verkorten.

"Ik heb het gevoel dat het volgen dit jaar een stuk lastiger is geworden. Deze auto's genereren nu weer wat meer downforce en daardoor kan de auto erachter moeilijker volgen. Het is in mijn ogen dan ook niet de juiste beslissing geweest om de DRS in te korten, omdat het lastiger is om in te halen dan vorig jaar", aldus Pérez bij Motorsport.com.

Ook de races in 2023 voorafgaand aan Azerbeidzjan waren niet bepaald hoogstaand als het gaat om inhaalacties en spanning, dit terwijl de eerste races van 2022 vól inhaalacties zaten. Kan de Formule 1 dit nog omdraaien?

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen