Tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Monaco belandde Sergio Pérez met zijn Red Bull RB19 in de muur bij Saint Devote, waardoor hij de race als twintigste zou moeten gaan starten. Maar dat was nog niet het ergste: de vloer van de Red Bull werd tentoongesteld.
Doordat de straten van Monaco zo nauw zijn moest er een kraan aan te pas komen om de gestrande auto van Pérez weg te takelen. Dit zorgde ervoor dat alle teams goed konden kijken naar de vloer van de RB19, waar tegenwoordig meer dan de helft van de complete performance van een F1-auto vandaan komt.
Bij Mercedes liet men gelijk weten dat ze blij waren met de foto's die ze konden nemen van de vloer van Red Bull, maar bij Sky Sports gaf Andrew Shovlin (trackside engineering director bij Mercedes) aan dat het niet zo makkelijk is om een dergelijk design te kopiëren en op je eigen auto te monteren.
"De realiteit is dat die foto's je wel degelijk een idee geven van welke kant je op moet gaan, maar het is niet zo makkelijk om het te kopiëren. Het gaat niet zo zijn dat als wij die vloer op onze auto plaatsen, wij ineens even snel zullen zijn als hen. Zo werkt het nou eenmaal niet", aldus Shovlin.
Waar Andrew Shovlin nu dus aangeeft dat het niet zo makkelijk is om een vloer te kopiëren, laat Nico Rosberg weten dat die uitspraak klinklare onzin is. De Formule 1-wereldkampioen van 2016, die jarenlang voor Mercedes reed, weet dat de vloer juist heel makkelijk te kopiëren is.
"Er werken ontzettend getalenteerde mensen bij Mercedes en met dank aan Sergio [Pérez, red.] hebben ze nu geweldige foto's ontvangen uit Monaco, waarbij de vloer van de auto is blootgesteld. Die foto's kunnen nu gebruik worden om een CAD-model (Computer-Aided Design) te creëeren, waardoor ze op de computer precies kunnen zien hoe de vloer werkt. Het is voor hun nu heel makkelijk om meer te weten te komen over de auto van Red Bull", aldus Rosberg bij Sky Sports.
Lees het artikel op de mobiele website