Red Bull Racing is al een tijd niet meer zo dominant als ze in 2023 waren, toen Max Verstappen negentien races wist te winnen in één seizoen. De Nederlander heeft daarmee een onwerkelijk record neergezet en wist in dat jaar het meest dominante seizoen in de geschiedenis van de Formule 1 te rijden, maar één jaar later zag het beeld er heel anders uit.
Aan het einde van 2024 was Red Bull Racing ingehaald door zowel McLaren als Ferrari, waarbij ook Mercedes in sommige races een betere auto had dan het team van Max Verstappen. En in 2025 is die trend doorgetrokken. McLaren is nog altijd de dominante factor, waarna Mercedes komt. Red Bull Racing is wederom het derde team, met Ferrari op een vierde plek - dat weer eens een onverklaarbare stap terug heeft gezet.
Het is voor velen een raadsel hoe Red Bull hoe snel in elkaar in gestort, maar voor Sergio Pérez is dat totaal niet het geval. De Mexicaan, die tussen 2021 en 2024 fungeerde als teamgenoot van Max Verstappen, heeft in de Desde el Paddock-podcast uitgelegd dat het vertrek van Adrian Newey en Jonathan Wheatley de ondergang van het Oostenrijkse team betekende.
"We domineerden niet in een tijdperk zoals Mercedes, dat een voordeel had met de motor. Bij ons was het voordeel erg klein en hadden we een geweldig team. Toen Adrian Newey vertrok, begonnen volgens mij veel meer problemen te ontstaan. Toen vertrok Jonathan Wheatley, die een fundamenteel onderdeel van het team was", zegt Pérez over het vertrek van de twee topmannen bij Red Bull.
Hoewel Red Bull dus een stap terug heeft gezet, is Max Verstappen nog altijd vooraan het veld te vinden. Volgens Sebastian Vettel is hij zelfs één van de grote favorieten om dit seizoen de titel op te eisen. Hoe kijkt Sergio Pérez daar naar, die jarenlang naast Verstappen reed bij Red Bull?
"De waarheid is dat Max al het succes dat hij heeft, verdient. Hij is een ongelooflijke coureur en maar weinig mensen begrijpen hoe hij werkt – hij is uitzonderlijk. We hadden een geweldig team. Uiteindelijk viel het langzaam uit elkaar, maar we hadden echt iets speciaals, tijdens een van de meest competitieve periodes in de F1."
Lees het artikel op de mobiele website