De Grand Prix van Qatar ging van kwaad tot erger voor Sergio Pérez. De Mexicaan wist zich niet goed te kwalificeren, door uit Q2 geknikkerd te worden en als dertiende te moeten starten. Maar door een touché met Esteban Ocon in de Sprint werd Pérez zelfs teruggezet naar de pitstraat.
De nummer twee in het kampioenschap had te veel schade aan zijn bolide, waardoor Red Bull het reserve chassis in moest zetten en zich dus niet gehouden had aan de Parc Fermé-regels. Als straf moest Pérez uit de pitstraat starten, wat in het begin niet zo'n gekke keuze leek.
In de eerste paar rondes wist hij zich een weg naar voren te vechten en vond hij zichzelf al snel terug op de dertiende positie. Maar na een tijdje kakte de snelheid van Pérez in. Daarnaast begaf hij zich ook steeds vaker naast het asfalt.
Hoe langer de race voortduurde, des te vaker de naam van Pérez op de schermen van de FIA te vinden was. De Red Bull-coureur wist zijn RB19 niet tussen de witte lijnen te houden en kreeg track limit na track limit aan zijn broek.
Tijdens de race kreeg hij al twee vijf seconden tijdstraffen voor deze overtredingen, maar doordat ook Lance Stroll en Pierre Gasly voor hem een straf kregen, werd Pérez als negende over de finishlijn gevlagd. Totdat de FIA nóg een overtreding van Pérez tegenkwam.
Na het einde van de race stond Pérez weer 'under investigation' voor het overschrijden van de witte lijnen en wederom bleek hij inderdaad illegaal gehandeld te hebben. De stewards konden niet anders dan hem weer een vijf seconden straf geven, waardoor hij terugviel naar de tiende positie.
Doordat Pérez in de Sprint nul punten scoorde en ook in de race niet verder kwam dan één enkel puntje, wordt het gat met Verstappen in het kampioenschap alsmaar groter. De Nederlander wist namelijk het maximaal aantal punten te behalen - 34 - en loopt daarmee 33 punten uit op Pérez.
Het gat tussen de kampioen en de nummer twee in het kampioenschap bedraagt nu 209 punten...
Lees het artikel op de mobiele website