Het seizoen van Red Bull Racing is compleet veranderd, met het ingaan van de zomerstop. Waar het team aan het begin van het jaar de dominante auto had en het leek af te stevenen op een 'saai' kampioenschap, is Red Bull inmiddels de achtervolger. McLaren heeft al een aantal races de beste auto van het veld, terwijl ook Mercedes en Ferrari angstaanjagend snel dichterbij zijn gekomen.
Het is een groot raadsel voor veel Formule 1-fans. Hoe kan Red Bull, het team dat in 2023 het meest dominante seizoen ooit kende, ineens zo terugvallen? Voor Max Verstappen is dat ook dé vraag, waar hij in Hongarije het antwoord niet op kon geven, maar Sergio Pérez denkt wel te weten waar het aan ligt. De concurrenten hebben simpelweg betere updates geïntroduceerd dan Red Bull Racing.
In het seizoen heeft het Oostenrijkse team een aantal keer de auto proberen te verbeteren, met updates in Japan, Imola, Silverstone en Hongarije. Deze updates hebben, volgens Pérez, telkens downforce en rondetijd opgeleverd, maar de updates bij de concurrenten waren nét wat beter, waardoor Red Bull is ingehaald. Dat is ook de reden dat zijn eigen prestaties een stuk minder zijn geworden, aangezien hij zijn rijstijl heeft aan moeten passen om de steeds lastigere RB20.
"Het is een complete achtbaan geweest", begint Pérez bij Fox Sport MX over zijn seizoen. "In het begin voelde ik me erg goed, we gingen vooruit en maakten progressie in het seizoen. Plotseling werd het een beetje vreemd en in Monaco begonnen we veel problemen te krijgen met stuiteren. We stuiterden veel en we dachten dat het daar iets mee te maken had en vanaf dat moment was elk weekend iets anders."
Uiteindelijk bleek het stuiteren niet hét probleem te zijn, al is dat wel één van de problemen van de RB20. Hierdoor heeft Red Bull voor de Grand Prix van Spanje een geheime test gehouden met de 2022-auto, welke vergeleken werd met de huidige bolide. Echter denkt Pérez dat de betere updates bij de andere teams voor het grote verschil in vorm hebben gezorgd.
"Met elke update die we introduceerden, zagen we meer downforce en verbetering, maar het voordeel ten opzichte van andere teams werd steeds kleiner. Dit veranderde veel aan mijn rijstijl en mijn gevoel over de auto en dat had zijn weerslag op de prestaties."
Overigens vindt Pérez niet dat alleen Red Bull schuldig is aan zijn eigen mindere periode. Hij staat inmiddels op de achtste plaats in het kampioenschap en dat is echt niet alleen te danken aan de lastige RB20, al vond Max Verstappen dat wel een grote reden. Volgens Pérez heeft hijzelf ook gewoon domme fouten gemaakt.
"Ik maakte ook wat foutjes, het was het een na het ander en we konden gewoon het ritme niet vinden." Toch denkt Checo dat hij de weg omhoog gevonden heeft, na zijn 'sterke' resultaat in Hongarije. Maar of dat gaat leiden tot betere resultaten is nog onduidelijk, omdat de auto in zijn ogen niet genoeg is.
"Ik voel me nu meer op mijn gemak in de auto, we hebben begrepen wat we nodig hebben, welke richtingen we op moeten, maar we kunnen het niet bereiken met de huidige auto die we hebben. Het venster om het voor elkaar te krijgen wordt steeds kleiner. Ik denk dat wat we in Hongarije hadden positief was, we gaan de goede kant op, maar we hebben nog dingen te doen en verbeteringen aan te brengen in de richting die we op moeten."
Lees het artikel op de mobiele website