Sergio Pérez weet reden van voorsprong Max Verstappen: 'Als het de andere kant op zou zijn...'

| door R. Willems

Het is voor Sergio Pérez duidelijk: Max Verstappen heeft zijn grote voorsprong deels te danken aan het feit dat de RB19 dit jaar werd ontwikkeld in zijn richting. Aan het begin van het seizoen kon Pérez zijn teamgenoot goed bijhouden - en wist hij hem zelfs twee keer te verslaan - maar na de eerste update was dat voorbij.

Als de Mexicaan bij Auto, Motor und Sport kijkt naar de situatie binnen Red Bull Racing, moet hij erkennen dat hij misschien wel het lastigste stoeltje van de complete Formule 1-grid heeft. Om naast Max Verstappen te rijden moet je mentaal ijzersterk zijn, maar dat is ook niet meer dan normaal bij een top team als Red Bull.

"Het is zwaar", zegt Pérez tegen het Duitse blad. "Maar als je voor Red Bull wil rijden moet je ermee om kunnen gaan en mentaal erg sterk zijn om te overleven."

De zesvoudig Grand Prix-winnaar moet daarnaast erkennen dat Verstappen een uitzonderlijke prestatie levert, waar hij ook de credits voor moet krijgen. Om week-in, week-uit op zo'n hoog niveau te presteren is iets bijzonders.

"We moeten allemaal bewonderen wat Max aan het doen is. Het niveau waarop hij rijdt is extreem hoog en om ieder weekend 100% te geven, ongeacht de omstandigheden is erg knap. Als teamgenoot is dat lastig te verkroppen."

Lees ook

Hier wint Verstappen het

Maar dat Verstappen 145 punten voorsprong heeft in het kampioenschap komt natuurlijk niet alleen door zijn eigen prestaties. Ook de mindere vorm van Sergio Pérez in de eerste seizoenshelft heeft hier aan meegewerkt.

Volgens de Mexicaan is daar ook een reden voor. De RB19 begon als een auto waar hij zich erg thuis in voelde, maar al snel veranderde dat. Op dit moment is het een auto die meer is afgesteld op de wensen van Max Verstappen, waardoor het gat een stuk groter is.

Verstappen kan namelijk beter tegen een auto met een hele scherpe voorkant, die daardoor meer overstuur heeft. Pérez heeft hier moeite mee, maar weet ook dat als het andersom zou zijn, hij veel dichter bij zijn teamgenoot zou zitten.

"[Hij wint het] vooral in de snelle bochten. Maar er is geen vast patroon. Laten we het zo stellen: als een auto meer overstuur heeft, wordt het gat tussen ons groter. Als het de andere kant op zou zijn [meer onderstuur], zit ik er veel dichterbij."

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen