Het lijkt dit seizoen een titelgevecht te worden tussen Max Verstappen en Sergio Pérez. De concurrentie kan de RB19 van Red Bull namelijk niet bijbenen en ook worden er fouten gemaakt door andere teams. In een podcast van Sky Sports spreken oud-coureurs Martin Brundle en Karun Chandhok dan ook hun zorgen uit over de huidige stand van zaken in de Formule 1.
Red Bull heeft tot nu toe alles races gewonnen en wist in vier van de vijf races een 1-2 finish te behalen. Het is daarom in alle opzichten de beste start van een seizoen voor Red Bull in lange tijd. De dominantie van Red Bull heeft er echter wel voor gezorgd dat er vooraan niet veel actie te zien is. De winnaar van iedere race is immers al voor de start duidelijk: Verstappen of Pérez gaan er na anderhalf uur vandoor met de overwinning.
Maar waardoor is Red Bull ineens zó dominant? Dat komt doordat de reglementen van afgelopen seizoen zijn aangepast voor 2023. Voor dit seizoen hebben de teams de vloerranden met vijftien millimeter verhoogd om het porpoising tegen te gaan. Daarnaast hebben de teams meer downforce weten te genereren ten opzichte van afgelopen seizoen. Hierdoor is er meer vuile lucht ontstaan, waardoor coureurs elkaar moeilijker kunnen volgen.
Naast de wijzigingen op de auto's lijkt het alsof Red Bull een slim trucje heeft bedacht op RB19. Zo wordt er gespeculeerd over een 'triple DRS' van Red Bull. Hierdoor kan de formatie uit Milton Keynes op de rechte stukken zoveel tijd goedmaken ten opzichte van de concurrentie.
De dominantie van Red Bull is leuk voor Verstappen en Pérez, maar voor de fan maakt het de races minder spannend dan afgelopen seizoen het geval was. Volgens Brundle laat de vorm van Red Bull zien dat de intentie van de nieuwe reglementen begint te vervagen. "Het is duidelijk dat de auto's dit seizoen meer downforce hebben dan afgelopen seizoen. Ook de reglementswijziging om het porpoising tegen te gaan, speelt daarin een rol. De essentie van de nieuwe auto's begint hierdoor te vervagen", aldus Brundle.
Chandok sluit zich bij zijn Sky Sports-collega aan en stelt een regelwijziging voor waardoor de races spannender moeten worden. "Ik denk dat we een reglement moeten hebben waardoor coureurs tijdens de race alle bandencompounds moeten gebruiken. Hierdoor zouden coureurs minimaal twee keer naar binnen moeten en zou de pikorde flink worden opgeschud."
In Imola zal er voor het eerst met een soortgelijk format worden gereden. Dan moeten coureurs namelijk in Q1 op de harde band rijden, in Q2 op de medium band en in Q3 op de zachte band. Het nieuwe format zorgt ervoor dat Pirelli twee sets banden minder mee hoeft te nemen per coureur.
Lees het artikel op de mobiele website