Red Bull heeft een volgens The Race een trucje ontdekt om meer efficiëntie uit de achtervleugel en DRS te halen. Het zorgt ervoor dat Red Bull tot wel tien kilometer meer topsnelheid heeft dan andere teams.
De topsnelheid van Red Bull in Jeddah heeft voor veel rumoer in de paddock gezorgd. Dat werd duidelijk toen Max Verstappen Mercedes-coureur Lewis Hamilton inhaalde met een snelheidsverschil van maar liefst 33 kilometer per uur. Normaliter geeft een opengeklapte DRS-vleugel tussen de tien en vijftien kilometer per uur extra snelheid. Een flink verschil met de snelheid van Red Bull.
Gewoon een efficiënte auto
Men zou dus denken dat Red Bull zich in grijs gebied bevindt, maar volgens Formule 1-analist Gary Anderson heeft het allemaal te maken met de efficiëntie van de RB19. Anderson weet te melden dat Red Bull minder drag (luchtweerstand) heeft dan de concurrentie. Dit zou te maken hebben met een kleinere achtervleugel en dus ook met de DRS-vleugel.
Het is echter bijzonder dat andere teams deze truc niet hebben overgenomen. Zeker gezien het feit dat de DRS al sinds 2011 in de Formule 1 gebruikt wordt. Daarom moet er volgens Anderson worden gekeken naar de 'beam wing' van de RB19. Dat is een kleinere vleugel onder de achtervleugel die vuile lucht omhoog moet brengen.
Lees ook
Max Verstappen uit kritiek op Formule 1-auto na Grand Prix van Saoedi-Arabië
Hoofdingenieur Red Bull Racing onthult 'grote zorgen' om RB19 van Max Verstappen
Andere aanpak
Als er naar de beam wing van de RB19 wordt gekeken, dan valt op dat Red Bull de tweede vleugel veel agressiever omhoog zet dan de concurrentie. In Jeddah besloot Red Bull om nog een stapje verder te gaan. De formatie uit Milton Keynes heeft er namelijk voor gekozen om slechts één beam wing te plaatsen, in plaats van de gebruikelijke twee vleugels. Ferrari en Mercedes kozen ervoor om vast te houden aan de gebruikelijke dubbele beam wing.
Triple DRS
De aanpak van Red Bull zorgt ervoor dat de achterkant van de RB19 fungeert als één grote DRS-vleugel. Hierdoor zou er gesproken kunnen worden van een dubbele DRS, maar volgens Anderson kan er zelfs worden gesproken van een 'triple DRS'.
Verder laat Anderson optekenen dat het lastig wordt voor andere teams om eenzelfde trucje toe te passen. Een triple DRS kan namelijk enkel gerealiseerd worden als alle onderdelen van de auto in harmonie met elkaar functioneren. Tot op heden lijkt enkel Red Bull dat voor elkaar te hebben.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties