Volgens Sky Sports F1-verslaggever Ted Kravitz heeft Williams er alles aan gedaan om Alex Albon van de harde banden af te krijgen, na de start van de Grand Prix van de Verenigde Staten. Een aantal coureurs begonnen de race op de Pirelli C1-banden, maar kwamen er al snel achter dat dit rubber totaal niet werkte op het Circuit of the Americas.
Echter is het desastreus voor je race om binnen een paar ronden deze banden alweer in te leveren, omdat je dan meer dan twintig seconden achter de rest van het veld zit en je kansloos bent om punten binnen te halen. Maar daar had Williams een plannetje voor bedacht, zo heeft Kravitz weten te onthullen in 'Ted's Notebook' na de race in Austin.
Gedurende de Grand Prix vond er een incident plaats tussen Carlos Sainz en Mercedes-coureur Kimi Antonelli. De Spanjaard reed tegen het linkerachterwiel van Antonelli, die daardoor spinde en terugviel naar de laatste plaats. Sainz had een hydraulisch lek en moest zijn auto daardoor aan de kant van de baan stilzetten - terwijl hij slechts twee bochten verwijderd was van de pitstraat. En daar heeft Kravitz wel een theorie over.
De Brit heeft namelijk vanuit de paddock geluiden gehoord dat Carlos Sainz te horen kreeg dat hij zijn auto stil moest zetten, terwijl hij gemakkelijk de pitstraat had kunnen bereiken. De reden dat Williams dit vroeg, was vanwege de kans dat dit een safety car naar buiten zou brengen, waardoor Alex Albon een 'gratis' pitstop zou hebben om van zijn harde banden af te komen.
"Carlos reed verder [na de crash] en kreeg te horen dat hij moest stoppen. Hij had de pits kunnen binnenkomen, maar hij kreeg te horen dat hij moest stoppen. Er waren in de paddock vermoedens dat hij moest stoppen omdat Williams een safety car wilde inzetten, zodat Alex Albon binnen kon komen en zijn harde banden kon verwisselen, die niet de juiste banden waren om te gebruiken", aldus Kravitz op Sky F1.
Overigens maakt Williams duidelijk dat daar geen waarheid in schuilt: "Het team zegt dat dat niet het geval was, Carlos had in die klap een hydraulisch lek en hij verloor zijn stuurvermogen en het zou gevaarlijk zijn geweest om door te rijden."
Uiteindelijk kreeg Sainz na de race te horen dat hij een gridstraf van vijf plaatsen heeft gekregen voor de Grand Prix van Mexico, na zijn incident met Antonelli. Ook kreeg de Spanjaard twee strafpunten bijgeschreven op zijn racelicentie.
Lees het artikel op de mobiele website