Slecht nieuws voor hoofdrolspeler in opkomst Max Verstappen: langdurige celstraf opgelegd

| door R. Willems

Voormalig Jumbo-CEO Frits van Eerd heeft een onvoorwaardelijke twee jarige celstraf opgelegd gekregen vanuit het Nederlandse Openbaar Ministerie, nadat er een onderzoek liep naar de Brabander wegens witwassen, valsheid in geschriften en omkoping. Van Eerd was één van de mensen die aan het begin van Max Verstappens carrière als sponsor betrokken raakte.

In 2014 begon Jumbo met het sponsoren van Verstappen, die toen nog actief was in de Europese Formule 3, waarna de sponsoring meer dan tien jaar heeft voortbestaan. Vorig jaar besloot de Nederlandse supermarktketen echter te stoppen met het sponsoren van Verstappen, nadat het bedrijf van koers veranderde nadat CEO Frits van Eerd was opgepakt.

Anderhalf jaar na deze beslissing heeft Van Eerd te horen gekregen dat hij twee jaar onvoorwaardelijk naar de gevangenis moet. Het OM komt tot deze beslissing, nadat er drie jaar grootschalig onderzoek is geweest naar witwaspraktijken vanuit de man uit Veghel. Zo werd er in 2022, tijdens een inval van de FIOD [Fiscale inlichtingen- en opsporingsdienst] bijna 450.000 euro aan contact geld gevonden in de woning van Van Eerd. 75.000 hiervan werd in een koelkast gevonden.

De rechtbank acht het bewezen dat het gaat om witwaspraktijken, ondanks dat Van Eerd alle beschuldigingen vanaf het begin af aan heeft ontkend. Eén van de grootste en belangrijkste sponsoren aan het begin van de carrière van Max Verstappen moet nu twee jaar

Volgens het OM ging het om witwaspraktijken. Verder zou de oud-topman giften hebben ontvangen in ruil voor sponsorcontracten. Daar gaat de rechtbank nu in mee. Van Eerd heeft alle beschuldigingen aan zijn adres altijd ontkend.

Lees ook

Beslissing om Max niet langer te sponsoren

In 2024 heeft Jumbo dus al besloten om de banden met Max Verstappen te verbreken, anderhalf jaar nadat Frits van Eerd onder vuur kwam te liggen. Echter was dat niet de reden om te stoppen met het sponsoren van de viervoudig F1-wereldkampioen. Volgens toenmalig Jumbo-topman Ton van Veen - inmiddels opgestapt als CEO - was het bedrijf simpelweg niet groot genoeg om zoveel geld uit te geven aan sportsponsoring.

"We zijn heel actief geworden in de sportsponsoring. Maar als je kijkt naar de successen van de atleten en de ploegen, moet je je afvragen of dat bij ons past. Max Verstappen is een wereldkampioen. Maar wij zijn een Nederlands supermarktbedrijf, niet eens de grootste. Op het wereldtoneel hebben we niet zoveel te zoeken", zo zei Van Veen in 2024 tegenover De Volkskrant.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen