Dat de Grand Prix van Singapore een zware kluif ging worden voor Max Verstappen, had hij van tevoren al op gerekend. Op de persconferentie voor het raceweekend op het Marina Bay Street Circuit - waar hij een scheldwoord zei en daar een fikse straf voor kreeg - liet Verstappen al weten dat hij hoopte dat hij Q3 zou halen in de kwalificatie.
Daar werd een beetje lacherig over gedaan in de media, maar tijdens de vrije trainingen bleken die zorgen van Verstappen reëel te zijn. In VT2 kwam Verstappen namelijk niet verder dan een vijftiende (!) tijd, op 1.3 seconde van Lando Norris, die in zijn McLaren de beste tijd van de vrijdag wist te noteren. Het zorgde voor wat chagrijn bij Red Bull, maar het team had dit wel aan zien komen. En dat geeft Pierre Waché ook aan bij Motorsport.com.
Voor het weekend moest de Fransman, technisch directeur bij Red Bull Racing, al toegeven dat Verstappen gelijk had in zijn oordeel over de RB20. Volgens de drievoudig wereldkampioen was de auto nauwelijks beter geworden over de hobbels en kerbs, sinds de GP van Monaco eerder dit jaar. Waché maakt duidelijk dat dit inderdaad waar is en dat dat ook niet zomaar opgelost gaat worden.
"Dat is een terechte conclusie van Max. We hebben dat aspect afgelopen winter niet helemaal verbeterd zoals we hadden verwacht. We hebben in Monaco een schop onder de kont gekregen, dat is gewoon de realiteit. Ik denk dat we het probleem wel beginnen te begrijpen, al betekent iets daarover zeggen nog niet dat we meteen kunnen leveren. We hopen dit in de toekomst in ieder geval te verbeteren, vooral met de auto voor volgend jaar", kijkt Waché al vooruit naar 2025.
De kans dat Verstappen in Las Vegas [de volgende stratenrace] kan profiteren van een betere auto, lijkt klein. Zeker als de technisch directeur iedereen duidelijk maakt dat het onderdeel wat zoveel problemen geeft, een fundamenteel onderdeel is voor het concept van Red Bull. Dat is dus niet zomaar te vervangen voor een ander onderdeel...
"Ik denk dat we het kunnen verbeteren zonder de rest te beïnvloeden. Het is alleen wel een fundamenteel onderdeel van het concept van de auto. Je moet de auto daarvoor nogal veranderen. Tijdens het seizoen is dat lastig, alhoewel we wel kleine verbeteringen door kunnen voeren doordat we wel een bepaalde tendens zien. Maar grotere verbeteringen op dit vlak zullen vooral van de nieuwe auto moeten komen."
Lees het artikel op de mobiele website