De FIA heeft besloten dat de achtervleugel van McLaren niet aan de reglementen voldoet. Tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan werd duidelijk dat het Britse team een manier had gevonden om de DRS-vleugel gedeeltelijk open te laten staan, terwijl ze geen recht hadden op DRS. Dit gebeurde door middel van een slim trucje.
Onder hoge snelheid - boven de 270 kilometer per uur - kwamen de zijkanten van de DRS-vleugel wat omhoog, wat voor een vermindering van de luchtweerstand zorgde. Hierdoor had McLaren van alle topteams de hoogste topsnelheid in Baku, wat vooral bij Ferrari en Red Bull Racing een zure nasmaak achterliet. Zij klaagden dan ook bij de FIA over deze vleugel, waarna het bestuursorgaan besloot om het onderdeel te verbannen.
Als McLaren nogmaals deze low downforce achtervleugel gebruikt, zal de auto illegaal verklaart worden en wordt deze uit het raceresultaat van die GP geschrapt. Dat wil het team uit Woking uiteraard voorkomen, waardoor ze de auto van Norris en Piastri aan gaan passen. Echter hebben ze nu ook een statement naar buiten gebracht, waarbij ze aangeven dat zijzelf naar de FIA zijn gestapt op veranderingen door te voeren aan hun auto en dat ze nu verwachten dat de FIA ook de andere teams gaat controleren op hun vleugels.
"Hoewel onze achtervleugel in Baku voldoet aan de reglementen en alle FIA-tests voor doorbuiging heeft doorstaan, heeft McLaren proactief aangeboden om enkele kleine aanpassingen aan de vleugel te doen na onze gesprekken met de FIA. We verwachten ook dat de FIA soortgelijke gesprekken zal voeren met andere teams over de conformiteit van hun achtervleugels", zo luidt het statement van McLaren.
Lees ook
Lewis Hamilton eens met 'Verstappen-regel', maar noemt uitleg 'racistisch'
FIA straft Max Verstappen op bizarre wijze na overtreding in Singapore
Marko blij met de FIA
Helmut Marko, adviseur van Red Bull Racing, is blij dat de FIA eindelijk actie heeft ondernomen. De Oostenrijker geeft namelijk aan dat zij drie keer een klacht hebben ingediend over de vleugels van McLaren, maar dat er nu pas naar ze geluisterd is.
"We hebben drie keer geprotesteerd tegen de achtervleugel van McLaren. Vandaag heeft de FIA een zeer correcte beslissing genomen. De achtervleugel van McLaren is niet toegestaan. Nu is het tijd om naar hun voorvleugel te kijken."
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties