In de eerste paar races van 2023 was Mercedes helemaal nergens. In Bahrein en Saoedi-Arabië moest het Duitse team een seconde per ronde toegeven op Red Bull Racing, maar inmiddels is dat plaatje heel anders.
Tijdens de Grand Prix van Spanje konden Lewis Hamilton en George Russell met gemak richting het podium rijden. De vernieuwde Mercedes W14 vloog alle concurrenten voorbij - behalve Max Verstappen - en kon zo een tweede en derde plaats veiligstellen in Barcelona.
Bij de concurrentie van Mercedes heeft het optreden van Hamilton en Russell indruk gemaakt. Aston Martin en Ferrari kwamen er totaal niet aan te pas en moesten toekijken hoe de W14 aan de horizon verdween. Ook op de rechte stukken was de Mercedes pijlsnel, waar ze het afgelopen anderhalf jaar juist zoveel performance tekort kwamen.
"Ze hadden een raket. Ik heb geen idee waar ze die snelheid vandaan haalden", begint Aston Martin-coureur Lance Stroll tegenover RaceFans. "Ik had verwacht dat wij de beste auto zouden zijn na de Red Bull, maar we kwamen er gewoon niet aan", aldus de Canadees.
Niet alleen bij Aston Martin was men verbaasd over de snelheid van de Mercedes. Bij Ferrari werd ook met open mond gekeken naar de prestaties van de W14. Volgens Carlos Sainz is Mercedes nu de grootste uitdager van Red Bull Racing.
"De grootste verrassing was hoe dicht Mercedes op de snelheid van de Red Bull zat deze race. Onze snelheid was gelijk aan die van Miami en de races daarvoor, maar Mercedes is ons ineens voorbijgeschoten. Ze zijn geëindigd waar de Aston eigenlijk zou moeten staan, maar we hebben geen idee wat er met hun gebeurde", aldus Sainz.
Mike Krack, teambaas van Aston Martin, had de rondetijden van alle teams voor zich op de pitmuur en kon zijn ogen bijna niet geloven. Vooral in de eerste stint won Mercedes zoveel ten opzichte van de concurrenten dat het bijna leek alsof de GPS uit de W14 was verwisseld met die uit de RB19.
"Ook als we als tweede gestart waren, zou het erg lastig geweest zijn om de Mercedes achter ons te houden. Zeker aan het begin van de race, tijdens de eerste vijftien rondes. Daar waren zij zes of zeven tienden per ronde sneller. We moeten achterhalen hoe dat kan gebeuren", aldus Krack.
Lees het artikel op de mobiele website