Waar Red Bull Racing normaliter in uitblinkt, het lang goed houden van de banden, lukt in Australië totaal niet. Tijdens de vrije trainingen werd al snel duidelijk dat de RB20 van Max Verstappen en Sergio Pérez niet zo dominant zou gaan zijn als in Bahrein en Saoedi-Arabië, iets wat men bij het Oostenrijkse team al vreesde voor ze afreisden naar Australië.
In 2023, toen Red Bull Racing 21 van de 22 races won, moest Max Verstappen in Melbourne ook vechten om Lewis Hamilton en Fernando Alonso voor te blijven. De RB19 was op het Albert Park Circuit een stuk minder competitief dan op andere circuits en ook in 2024 was dat weer het geval. De reden daarvoor: het 'grainen' van de banden.
Normaliter slijten de banden, maar op een circuit als Melbourne, wat normaal gesproken doorgaat als normale weg, ontstaan er korrels op het rubber. Bij Red Bull Racing was dat erger dan bij andere teams, zoals Ferrari en McLaren en volgens Andrea Stella, teambaas van McLaren, weerhield dat het Oostenrijkse team ervan om wederom zo dominant te zijn als in de eerste twee races van het seizoen.
"In Bahrein was Red Bull de enige auto die comfortabel op de zachte banden reed. Maar in Bahrein heb je helemaal geen korrelvorming. Er is geen sprake van korrelvorming, omdat je niet genoeg grip hebt om de banden te belasten en het rubber zo te belasten dat er korrelvorming ontstaat", begint Stella bij Motorsport.
"Australië is een compleet ander verhaal dan Bahrein. Het is vanuit technisch oogpunt heel moeilijk om te zeggen: 'Als we dit doen zijn we heel goed in Bahrein en als we dit doen zijn we heel goed in Australië', Dat is helemaal niet eenvoudig. Anders zou iedereen het wel goed hebben gedaan."
De Italiaan zag op zaterdag al tekenen dat Red Bull niet geweldig zou zijn in Melbourne: "Verstappen probeerde een lange run, maar die was totaal niet goed. Aan het einde van zijn run hebben we zijn banden bekeken en die waren na tien of vijftien rondjes al compleet weg."
De McLaren-baas denkt dat Red Bull Racing later in het jaar vaker tegen dit soort problemen aan zal lopen en Max Verstappen dus niet hoeft te rekenen op een foutloos seizoen vanaf hier.
"Red Bull heeft dat voordeel daar niet, als de banden met korrelvorming te maken krijgen. Het kan goed zijn dat als we op eenzelfde baan als deze komen, ze wederom problemen hebben. Maar het kan ook zijn dat het dan wat anders is. Met deze banden is het zo dat een kleine verandering al grote gevolgen kan hebben."
Lees het artikel op de mobiele website