Het team van AlphaTauri brengt een groot pakket aan updates mee naar de Hungaroring. Onder andere de vloer, achtervleugel, diffuser en Venturi-kanalen gaan op de schop bij de Italiaanse formatie. Met deze updates hoopt het team een stap in de juiste richting te zetten.
AlphaTauri kan vooralsnog geen potten breken en Honda-protegé Yuki Tsunoda behaalde de enige twee punten voor het team uit Faenze. Er is dus verbetering nodig, iets wat ook het hogere management van Red Bull inziet. Om dat te bewerkstelligen zal er vanaf 2024 een andere naam op het zusterteam van Red Bull te zien zijn. Naast een andere hoofdsponsor wordt er ook een flink deel van het personeelsbestand verplaatst naar het Britse Bicester.
Aankomend weekend stapt Daniel Ricciardo in bij AlphaTauri naast Tsunoda. De goedlachse Australiër vervangt (de volgens Helmut Marko onderpresterende) Nyck de Vries. Op de Hungaroring wacht Ricciardo een lastig debuut, aangezien de AT04 geen makkelijke auto is om te besturen. De hoop is dan ook dat het updatepakket voor de nodige verbetering kan zorgen bij AlphaTauri.
Als updates brengt AlphaTauri nieuwe vloerranden mee en zullen ook de ingangen van de Venturi-tunnels worden aangepast. Naast enkele vleugeltjes zal er ook een ander soort bodywork te zien zijn op de AT04. Dit alles moet de downforce van de auto ten goede komen, een gebied waarop de AT04 volgens Ricciardo flink tekort komt.
Voorlopig zit Tsunoda nog wel even gebakken bij AphaTauri. Tot en met 2025 voorziet Honda Red Bull en AlphaTauri namelijk van motoren. Tsunoda is een Honda-junior en dus ziet de Japanse fabrikant maar wat graag dat de jonge Japanner aanblijft als coureur. Ondanks zijn sterke uitgangspositie wil Tsunoda verbetering zien bij AlphaTauri, iets wat tot op heden nog niet zichtbaar was.
"We zien voorlopig geen verbetering in onze resultaten. Het ziet er niet super goed uit. Het is gewoon niet goed genoeg tot nu toe", vertelde Tsunoda op het circuit van Silverstone. De Japanner en De Vries werden daar als zestiende en zeventiende afgevlagd.
Lees het artikel op de mobiele website