Max Verstappen heeft een gridstraf gekregen voor de Grand Prix van Qatar, welke hij eigenlijk vanaf pole position zou mogen aanvangen. De Nederlander reed de snelste tijd in de kwalificatie, door George Russell met een halve tiende te snel af te zijn, maar vlak voor hij die snelle ronde reed, heeft hij Russell opgehouden in hun opwarmrondes.
Normaliter worden incidenten tijdens opwarmrondes met de mantel der liefde bedekt, omdat de coureurs daar niet al te veel hinder van ondervinden. Zowel Russell als Verstappen waren bezig om een snelle ronde op te lijnen, waarbij Russell ineens gas gaf in de laatste sector van het Losail International Circuit. Op volle vaart reed hij richting de achterkant van Verstappen, die in het midden van de baan reed.
Volgens Russell was het zo langzaam rijden een gevaarlijke actie van Max, terwijl de Nederlander aangaf dat hij zich aan de regels van de FIA hield. Echter was de FIA het hier niet mee eens. Zij waren van mening dat Verstappen té langzaam reed en gaven hem daardoor een gridstraf van één plek, iets wat in het recente verleden nog nooit is voorgekomen in de Formule 1. Maar waarom werd deze straf gegeven? De stewards hebben inmiddels uitleg gegeven.
Tekst gaat verder onder afbeelding
Max Verstappen en George Russell discussiëren over het incident tijdens de kwalificatie
In een officieel document aangaande straf die Verstappen heeft ontvangen, hebben de stewards het volgende duidelijk gemaakt:
"De stewards luisterden naar de coureur van auto 1 [Max Verstappen], de coureur van auto 63 [George Russell], teamvertegenwoordigers en bekeken de gegevens van het positionerings- en rangeersysteem, video, timing, telemetrie, teamradio en videobeelden uit de auto. Auto 1 had een andere voorbereidingsstrategie dan auto 63. Auto 1 bevond zich ruim buiten de delta en de bestuurder van auto 1 verklaarde dat hij auto's 4 [Lando Norris] en 14 [Fernando Alonso] had laten passeren."
"De bestuurder van auto 63 beweerde dat hij zich aan de delta had gehouden en niet had verwacht dat auto 1 op de racelijn zou rijden. Hij verklaarde dat als een auto langzaam ging in een bocht met hoge snelheid, deze niet op de racelijn hoorde te zijn. De Stewards beschouwen deze zaak als gecompliceerd omdat auto 1 duidelijk niet voldeed aan de aantekening van de racedirecteur over dit evenement en duidelijk onnodig langzaam reed, naar onze mening. Het was duidelijk dat de bestuurder van auto 1 zijn banden probeerde te koelen. Hij kon auto 63 ook zien naderen, want hij keek meerdere keren in zijn spiegel toen hij op het smalle rechte stuk tussen bocht 11 en 12 reed", aldus de stewards.
Zij zijn van mening dat Verstappen een gevaarlijke situatie creëerde, door zo langzaam te rijden in een snel gedeelte, terwijl hij zag dat er een snelle auto aan zat te komen. Normaliter zou dit een gridstraf van drie plaatsen resulteren, maar de stewards hebben Verstappen dat bespaart, menen ze.
"Ongebruikelijk genoeg vond dit incident plaats toen geen van beide auto's aan een pushronde bezig was. Als auto 63 aan een pushronde bezig was geweest, zou de straf waarschijnlijk de gebruikelijke drie gridposities straf zijn geweest, maar om de straf te verzachten was het duidelijk dat de bestuurder van auto 63 duidelijk zicht had op auto 1 en dat geen van beide auto's aan een pushronde bezig was."
Hoewel de stewards dus van mening zijn dat er 'verzachtende omstandigheden' zijn voor Max Verstappen, hebben ze de Nederlander wel een extra straf gegeven. Naast de gridstraf van één positie heeft de FIA ook een strafpunt aan zijn licentie toegevoegd. Gelukkig raakte Verstappen onlangs twee punten kwijt, waardoor hij nu op zes strafpunten staat in de laatste twaalf maanden. Mocht hij zijn totaal naar twaalf strafpunten krijgen, zal hij één race geschorst worden.
Bekijk hieronder het volledige besluit van de stewards:
Lees het artikel op de mobiele website