Stewards geven uitleg over straffen Max Verstappen na incidenten met Lando Norris

| door R. Willems

Tijdens de Grand Prix van Mexico vonden er een aantal incidenten plaats tussen Max Verstappen en Lando Norris, zoals wel eerder dit seizoen is gebeurd. De titelrivalen kwamen elkaar tegen aan het begin van de race, waarbij Norris een inhaalpoging waagde in bocht 4. Echter werd hij, net als in Austin, van de baan geduwd door Verstappen.

De Nederlander leek niet van plan te zijn om de tweede positie in de race aan Norris af te staan. Waar de McLaren-coureur laat remde en aan de buitenkant inhaalactie plaatse op Verstappen, besloot hij nóg later te remmen en zijn concurrent op het gras te duwen. Dit werd echter niet gewaardeerd door de stewards, die zijn actie in de Verenigde Staten nog niet vergeten weten. Verstappen ontving dan ook een tien seconden tijdstraf, waarbij de FIA-medewerkers later duidelijk maakten waarom de straf zo zwaar was.

"Norris probeerde aan de buitenkant van Verstappen in te halen in bocht 4. Norris lag voor op Verstappen bij het ingaan, bij de apex en het uitkomen van de bocht toen hij van de baan gedrukt werd. De Stewards zijn van mening dat de manoeuvre op een veilige en gecontroleerde manier werd uitgevoerd en dat Norris in staat zou zijn geweest om de manoeuvre op de baan uit te voeren als hij niet van de baan was gedrukt door Verstappen. Norris sneed de bocht af, maar gaf de positie die hij daardoor verkreeg meteen terug aan Sainz. De straf is de standaardstraf in zulke gevallen", aldus de stewards over de eerste straf van Verstappen.

Lees ook

Tweede tijdstraf

Maar daar bleef het niet bij. Vier bochten later was het namelijk Verstappen die een inhaalpoging waagde bij Norris, toen hij in bocht 8 zijn Red Bull naast de McLaren MCL38 zette. Dit deed Max echter op een onveilige manier, waarbij beide heren van de baan schoten. Volgens de FIA was Verstappen hier volledig schuldig aan en geven ze hem weer een tien seconden straf. Onderstaand is de uitleg voor de penalty.

"Na het incident in bocht 4 probeerde Verstappen Norris aan de binnenkant te passeren in bocht 8. Verstappen lag voor bij de apex van bocht 8 en zou recht hebben gehad op raceruimte. Hij was echter niet in staat om de manoeuvre op de baan te voltooien, verliet de baan en behield het blijvende voordeel door de positie te winnen, waarbij hij Norris van de baan dwong. De straf is de standaard straf voor het verlaten van de baan en het behalen van een blijvend voordeel."

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen