James Vowles heeft aan de racewereld laten weten dat er een grote verandering in de Formule 1 zal plaatsvinden wat betreft het inhalen tijdens races. Met het vertrek van de DRS zal er een nieuwe manier van inhalen ontwikkeld worden.
Nadat de coureurs hun eerste tests in de sim achter de rug hadden, waren de reacties veelal negatief. Zo vertelde Fernando Alonso dat de auto's minder snelheid leveren dan dit moment. "Ja, ze presteren minder goed dan dit jaar. Telkens wanneer een coureur iets test dat langzamer is, zal hij dat nooit leuk vinden."
Maar ondertussen lijken de rijders al een beetje bij te zijn gedraaid over de bolides van 2026. Williams-rijders Carlos Sainz en Alexander Albon zouden al anders naar de auto kijken dan twee maanden geleden, zo laat Vowles weten.
"De coureurs vonden het de eerste rit niet geweldig, maar de tweede keer vonden ze het interessant en tegen de derde of vierde keer waren ze, als racecoureurs, er helemaal weg van. Er is een heel andere manier om het als oplossing te optimaliseren en ze zien hoe ze hiervan kunnen profiteren", vertelde hij aan onder andere Motorsport Week.
De voormalige medewerker van Mercedes denkt ook dat de nieuwe reglementen ervoor zullen zorgen dat coureurs anders naar hun racevaardigheden gaan kijken en deze anders zullen benutten.
"Het inhalen zal anders zijn, maar het zal wel gebeuren, alleen op een andere manier dan je nu gewend bent", voegde hij eraan toe. "Vanuit dat perspectief denk ik dat het interessant zal worden en dat er meer zal worden ingehaald, alleen niet op de plaatsen waar je dat zou verwachten. Dat is waarschijnlijk de juiste manier om het te omschrijven."
In plaats van DRS zal er sprake zijn van 'active aero', dat hetzelfde effect moet nabootsen. Het is te vergelijken de inhaal-knop van vroeger. Deze aanpassing zal voor meer drukte achter het stuur zorgen, denkt Vowles.
"Zoals de regels nu zijn, denk ik dat ze het drukker zullen hebben in de cockpit", zei hij. "Ik denk niet dat dat een slechte zaak is. Ik denk dat er daardoor mensen zullen zijn die bovenop komen te staan, die de auto en zijn gedrag volledig onder controle hebben en vervolgens buiten de gebaande paden denken."
Lees het artikel op de mobiele website