Technisch directeur Red Bull maakt problemen duidelijk: 'Zelfs McLaren heeft daar last van'

| door R. Willems

Red Bull-topman Pierre Waché heeft in een exclusief interview met Autosport uitspraak gedaan over de moeilijkheid van het brengen van updates in het huidige technische tijdperk. Volgens Waché zijn dergelijke problemen ook bij de concurrentie zichtbaar.

Sinds 2022 kent de Formule 1 nieuwe technische reglementen. Waar de bolides voorheen gebruik maakten van een zogenaamde 'flat foor', is dat sinds 2022 veranderd in een vloer met Venturi-kanalen die de auto als het ware naar de grond zuigen. Vandaar ook het 'ground effect era', zoals de Engelsen het noemen.

De reden achter de regelwijziging was het verminderen van de hoeveelheid vuile lucht die bij het volgen van een andere Formule 1-auto kwam kijken. Die doelstelling is gelukt, want coureurs kunnen elkaar inderdaad langer en beter volgen zonder daarbij problemen te ondervinden met de balans van hun auto.

Lees ook

Nieuwe regels zorgen voor problemen

Echter, er is ook een grote maar bij die nieuwe regels. Volgens vele technische kopstukken van de tien Formule 1-teams brengt het nieuwe tijdperk namelijk flink wat moeilijkheden met zich mee als het gaat om het vinden van de juiste afstelling voor de auto.

Het brengen van nieuwe onderdelen verergert dat alleen maar, zo laat Waché optekenen in gesprek met Autosport. Volgens de Fransman hebben ook teams als McLaren en Mercedes, momenteel de twee beste auto's van het veld, hier last van gehad.

"Dat is gewoon een risico met dit soort reglementen. Dat hebben we ook bij andere teams gezien. Mercedes zei bijvoorbeeld dat de balans voor hen een groot probleem was in voorgaande seizoenen. Zelfs McLaren had er aan het begin van dit jaar last van", begint Waché.

"De balans met deze auto's is best lastig te bereiken, want als je downforce creëert in een specifiek deel van de auto dat je niet mechanisch weer in balans kunt brengen, dan is het moeilijk om die winst te gebruiken", aldus de technische topman van Red Bull.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen