In 2024 kende Red Bull Racing een lastig seizoen. Hoewel Max Verstappen er nog vandoor wist te gaan met de titel voor coureurs, eindigde het team op de derde plek in de strijd om het constructeurskampioenschap. Dit kwam uiteraard doordat McLaren en Ferrari een flinke stap vooruit hebben gezet, maar ook omdat Red Bull zelf de mist inging met de ontwikkeling van de RB20.
Waar het team uit Milton Keynes het jaar nog voortvarend begon en direct een grote voorsprong in het kampioenschap wisten te pakken, werd het na de vijfde race allemaal een stuk minder. McLaren kwam in Miami met een flinke update op de proppen, waarmee ze in één klap naar de voorkant van het veld schoten, waarna Red Bull het race na race steeds zwaarder kreeg.
Vlak na de zomerstop kende het Oostenrijkse team de lastigste periode. Rondom de Grand Prix van Italië waren ze weggezakt naar het vierde beste team van het veld en noemde Max Verstappen zijn auto een monster. Echter werd er dat weekend ook gevonden wat er misging in de ontwikkeling van de RB20, waardoor Red Bull actie kon ondernemen, waarna het aan het einde van het seizoen al wat beter ging. Maar nu komt het volgende dilemma.
Hoewel Red Bull iets beter werd richting het einde van het seizoen, was het nog altijd niet genoeg om aan te sluiten bij McLaren en Ferrari. Het Oostenrijkse team zal dit seizoen dus alle zeilen bij moeten zetten, willen zij kans maken om voor de vijfde keer op rij het wereldkampioenschap voor coureurs te winnen. Echter zal Red Bull zich ook willen focussen op 2026, als er een grote regelwijziging op de planning staat.
Volgens technisch directeur Pierre Waché is het lastig om hierin een keuze te maken, aangezien je niet wil dat je een kampioenschap opgeeft, omdat je te ver vooruitkijkt. Maar aan de andere kant wil je ook niet dat je in 2026 zwak voor de dag komt, omdat je je alleen gefocust hebt op het aankomende seizoen. Een complex jaar dus, meent Waché.
"[De afweging] zal enorm afhangen van wat je vindt. Als je veel vindt voor 2026, dan is de verleiding groot om veel energie te steken in 2026. Maar als we de kans hebben om in 2025 voor het kampioenschap te strijden, en ik denk dat we dat kunnen, dan gooi je nooit een kampioenschap weg", begint de Fransman bij Motorsport.com.
“Het zal zeker een moeilijke beslissing worden. We zullen aan het begin van het seizoen een strategie kiezen en die strategie heeft een enorme kans om te veranderen.”
Lees het artikel op de mobiele website