Al jarenlang is Sebastian Buemi onderdeel van de Red Bull-familie. De Zwitser heeft in het verleden voor Toro Rosso gereden, maar nadat dat niet heel succesvol was heeft hij de overstap gemaakt naar het WEC, waar hij inmiddels vier kampioenschappen gewonnen heeft. Hoewel Buemi in het WEC actief is - en in de Formule E - is hij nog altijd bezig met het F1-project van Red Bull.
Buemi is namelijk aangebleven als reserve- en testcoureur van het team uit Milton Keynes. Hij is één van de coureurs die in de simulator bepaalde afstellingen en updates test, voor ze daadwerkelijk op de auto van Max Verstappen gezet worden. De Zwitser heeft vorig jaar dus ook van dichtbij meegemaakt dat de RB20 steeds lastiger te besturen werd en alsmaar meer problemen begon te veroorzaken.
Volgens Helmut Marko, adviseur van Red Bull, was de auto van Verstappen op een gegeven moment zó slecht, dat alleen de Nederlander nog enigszins om wist te gaan met de Oostenrijkse bolide: "We hebben ergens een verkeerde afslag genomen. De auto is een trut geworden die alleen Max kan temmen. Ze [de updates, red.] maakten de auto steeds onvoorspelbaarder. Het werd steeds moeilijker om hem af te stellen en te balanceren", zo zei Marko onlangs bij Auto, Motor und Sport.
Maar inmiddels zijn we een paar maanden verder en heeft Red Bull de gehele winter de tijd gehad om te onderzoeken wat er nu precies mis is gegaan in de ontwikkeling van de RB20. Volgens Sebastian Buemi is dat ook gelukt, aangezien hij in gesprek met RacingNews365 laat weten dat het team het probleem inmiddels achterhaalt heeft.
"Als team begrijpen we nu wat het probleem was [met de RB20, red.] en wat er misschien niet op de juiste manier is ontwikkeld. Nu moeten we ervoor zorgen dat we ons niet inhouden en precies begrijpen waar het fout ging en ervoor zorgen dat we niet te veel tijd verliezen, want in de F1 is zes maanden ontwikkeling enorm", zo begint Buemi.
Lees ook
Red Bull-monteur onthult reden voor ineenstorting Sergio Pérez: 'Ik denk dat hij...'
George Russell wijst met vinger naar Nederlandse fans: 'Teamgenoten hebben e-mails ontvangen'
Lastig jaar
Echter houden de kopzorgen van Red Bull Racing niet op bij het oplossen van de problemen aan de RB21 van 2025. Volgens Buemi gaat het namelijk een lastig jaar worden, aangezien teams zich ook moeten gaan focussen op 2026, het jaar dat er een enorme regelwijziging op de planning staat. Het wordt vooral lastig om te bepalen hoeveel aandacht er in de 2025-auto gestopt wordt en hoeveel energie teams in de auto voor volgend seizoen gaan steken.
"Maar dit jaar is het een heel complex jaar, want je hebt compleet nieuwe reglementen voor volgend jaar. Dit jaar moet je aan twee auto's werken, de 2025-auto en je moet aan een 2026-auto werken. Dat is totaal anders. Dus op een gegeven moment gaat het erom hoe je de middelen wilt delen.”
Bij Red Bull Racing heeft men een duidelijk plan: ze willen uiteraard zo goed mogelijk voor de dag komen in 2026, maar gaan daarvoor een eventueel vijfde kampioenschap van Max Verstappen in 2025 niet door het putje spoelen. Ook aankomend seizoen wordt er nog flink gewerkt aan de RB21.
"We richten ons op beide jaren. We gaan niet zomaar een kampioenschap weggeven. Maar op een gegeven moment, ergens in het jaar, als je het gevoel hebt dat je niet veel kunt bereiken in het seizoen, ga je de focus een beetje verleggen. Sommige teams hebben de focus al verlegd naar 2026. We proberen beide te ontwikkelen, maar op een gegeven moment komt er een compromis.”
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties