Mercedes-teambaas Toto Wolff heeft vrij opmerkelijk gereageerd op de vermoedens van Red Bull als het gaat om de flexibele voorvleugel van de W15. Verder geeft de Oostenrijkse teambaas aan dat Mercedes hard bezig is met het opzoeken van de randjes van de reglementen.
In Canada was Mercedes voor de eerste keer dit seizoen in staat om mee te doen om de overwinning. Dat werd volgens het team uit Brackley veroorzaakt door het feit dat de technische top van Mercedes eindelijk een doorbraak had gevonden met de afstelling van de W15. Volgens Red Bull-adviseur Helmut Marko was er echter een andere verklaring voor de plotselinge snelheid van Mercedes.
De Oostenrijkse oud-coureur is namelijk van mening dat de voorvleugel van de Mercedes-bolide dermate ver doorbuigt naar achteren dat er op het rechte stuk een flinke boost aan topsnelheid komt. In de bochten buigt de voorvleugel vervolgens weer terug naar zijn oud staat en is er de benodigde downforce om door de bochten te komen.
Voorafgaand aan de Grand Prix van Spanje liet Marko optekenen dat hij dit weekend een iets andere taak zou hebben dan in voorgaande raceweekenden: hij gaat de voorvleugel van de W15 enorm goed in de gaten houden om te checken of er geen regels worden overtreden door Mercedes.
Wanneer RacingNews365 de uitspraken van Marko voorlegt aan Wolff, dan komt de Mercedes-teambaas met een vrij opmerkelijk antwoord.
"In de Formule 1 is iedereen altijd erg snel met het trekken van conclusies. Ze zeggen dan 'ik heb deze voorvleugel en deze sidepods gezien'. De voorvleugel speelt tegenwoordig een belangrijke rol, dat is duidelijk geworden. Dat geldt echter ook voor de vloer van de auto en ik denk dan ook dat het om een combinatie van de twee gaat. Je kunt een voorvleugel op je auto hebben die buigt als een banaan en door de test komt, maar vervolgens niet goed voor de dag komt", trapt Wolff af.
Verder geeft Wolff aan dat Mercedes hard bezig is met opzoeken van de randjes van de reglementen.
"Ik denk dat iedereen bezig is met het verkennen van de reglementen. In de afgelopen drie races hebben we een grote stap gezet, zeker als het gaat om de aerodynamische onderdelen van de auto. Wellicht stonden we compleet aan de verkeerde kant met de voorvleugel en de vloer. Ook voor dit weekend hebben we weer een hoop nieuwe onderdelen bij ons, maar wellicht zijn ze niet allemaal zichtbaar. Je moet iedere race snelheid toevoegen aan de auto, zelfs al gaat het om slechts een paar milliseconden", aldus Wolff.
Lees het artikel op de mobiele website