Toto Wolff komt met waarschuwing voor fans ondanks favorietenrol in 2026

| door C. de Groot

Toto Wolff heeft aangegeven dat hij zich niet zo zelfverzekerd voelt over de Mercedes-bolide van 2026 ten opzichte van 2014, toen de Formule 1 zijn laatste grote metamorfose doormaakte en de koningsklasse jarenlang domineerde.

Mercedes was van 2014 tot 2022 het sterkste Formule 1-team, wat werd onderstreept door acht constructeurstitels op rij. De Duitse renstal moest zijn meerdere erkennen in de ground-effect-era, die na de Grand Prix van Abu Dhabi ten einde is gekomen.

Volgens ingewijden zou Mercedes de beste motor hebben voor 2026 en dus lijkt het erop dat de equipe van Wolff weer mee gaat doen om de kampioenschappen. Zeker nu er een motorvoordeel voor de Duitsers lijkt te zijn, liggen de verwachtingen nog hoger.

Toch is Wolff terughoudend in het uitspreken van een favorietenrol. De Oostenrijker herhaalt dat de voorbereidingen voor 2026 en 2014 niet met elkaar te vergelijken zijn.

"Toen we in 2014 begonnen, had ik al een goed gevoel in de winter, toen we als eersten een volledige autodynamometer testten", legde Wolff uit tegenover onder andere Motorsport.com.

"De motor was betrouwbaarder dan bij de anderen leek. En natuurlijk reed niemand op de eerste testdag rondjes, behalve wij. Hetzelfde gold voor de tweede dag."

"Dus ik zou zeggen dat het niet vergelijkbaar is. Het is ook zo dat het deelnemersveld veel competitiever is dan in voorgaande jaren."

Lees ook

Twijfels

Wolff betwijfelt verder of zijn team wel de juiste doelstellingen heeft voor komend seizoen. Volgens de Oostenrijker zou de ambitie mogelijk te laag kunnen liggen, zo laat hij weten.

"Het is erg moeilijk te voorspellen, omdat we onszelf doelen hebben gesteld die we op schema liggen om te halen", legde Wolff uit. "Maar of die doelen ambitieus genoeg waren en of ze qua prioriteiten op de juiste plaats zijn gesteld, zal alleen de toekomst uitwijzen."

"Dat is niet ver weg, nog ongeveer acht weken", zei hij na de laatste race van 2025. "Het is eigenlijk vreselijk om te zeggen. Vandaag was de eerste dag dat ik 's ochtends dacht: 'Ik wil niet naar het circuit gaan'."

Nu zegt hij dat het team "alles zal doen wat in ons vermogen ligt om met een auto te komen, met een krachtbron die competitief genoeg is".

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen