Jarenlang was Mercedes het dominante team in de Formule 1. Lewis Hamilton wist tussen 2014 en 2020 ieder seizoen het kampioenschap te winnen en in het jaar dat hem dat niet lukte, was het teamgenoot Nico Rosberg die aan het einde van het seizoen de trofee mocht ontvangen. Maar al een aantal jaren is Mercedes niet meer het topteam van weleer.
Hamilton, ooit zo succesvol bij het Duitse team, staat inmiddels al meer dan twee jaar droog qua overwinningen. Zijn laatste zege dateert uit december 2021, toen hij een hevige titelstrijd uitvocht met Max Verstappen. Sinds dat moment wist Hamilton geen enkele race meer te winnen, wat één van de redenen is voor zijn aanstaande vertrek richting Ferrari. De Brit denkt naast Charles Leclerc wel kans te maken op zeges en kampioenschappen.
Maar hoe kan het dat een team als Mercedes, waar jarenlang niemand tegenop gewassen was, zo ver is weggezakt? Inmiddels is het team van Toto Wolff niets meer dan een middenveldteam en de afgelopen drie jaar lijkt er ook geen vooruitgang geboekt te worden. Bij Fox Sports laat Wolff zich uit over de problemen van Mercedes, welke volgens de Oostenrijker allemaal in 2022 begonnen zijn.
"Het is een beetje hetzelfde sinds twee jaar", begint Wolff over de W15. "Ik denk dat deze auto de beste van de slechte is. Het is dus een beter platform om aan te werken, maar het is nog steeds geen auto waar een coureur zich echt goed bij voelt als hij met 320 kilometer per uur de bocht ingaat."
"Ik denk dat we aan het begin van 2022 de weg kwijt zijn geraakt. Want al onze tools en systemen gaven ons auto's waarmee we elk jaar kampioenschappen wonnen en toen draaiden de nieuwe regels ineens heel erg om het grondeffect. Dat betekent dat alle downforce via de vloer gegenereerd wordt. En we kwamen met een auto die alle beloften liet zien op de data en in de windtunnel, maar we maakten het niet waar", gaat Wolff verder.
De teambaas en mede-eigenaar van het Mercedes Formule 1 Team moet toegeven dat de problemen, begonnen in 2022, nog altijd niet gevonden en opgelost zijn. Mede hierdoor heeft hij besloten om in Japan toch aanwezig te zijn, terwijl dat eigenlijk niet de bedoeling was, zodat hij het team de juiste richting in kan helpen sturen.
Volgens Wolff heeft Mercedes alles aangepast aan de auto's, sinds de introductie van de W13 in 2022, maar dat heeft nog geen effect gehad. Er is dus iets fundamenteels mis met de bolides van Hamilton en teamgenoot George Russell.
"Sindsdien hebben we alles veranderd: de lay-out, de ophanging, de positie van de coureur, de versnellingsbakken. Maar het lijkt erop dat het fundamentele probleem in de kern zit. Dat hebben we nog niet opgelost."
Lees het artikel op de mobiele website