Het is geen wonder dat Max Verstappen nog altijd niet met volle zekerheid kan zeggen dat hij ook na 2025 bij Red Bull Racing zal blijven. De Nederlander staat in belangstelling van Mercedes - al lijken die inmiddels hun focus te verleggen naar Kimi Antonelli - en dat Verstappen daar wellicht oren naar heeft is geen gekke gedachte. Zeker met de 2026-regelwijziging in het achterhoofd.
Vanaf 2026 zal het reglement voor chassis en motoren flink op de schop gaan. Het is ook het jaar dat Red Bull Racing voor het eerst haar eigen motoren gaat produceren, met Red Bull Powertrains. Nu worden de krachtbronnen nog gebouwd en ontwikkeld door Honda, maar vanaf 2026 zal de Japanse fabrikant overstappen naar Aston Martin. Red Bull is dan op zichzelf aangewezen.
En vanuit het Oostenrijkse team is al vaker gevraagd om een herziening van de 2026-reglementen, vooral op motorisch vlak. Red Bull is namelijk van mening dat de huidige regels er niet goed uitzien en dat ze potentieel zelfs gevaarlijk zijn voor de coureurs. Volgens meerdere bronnen moeten coureurs straks op de rechte stukken terugschakelen, zodat de batterij opgeladen kan worden en genoeg de rest van de ronde energie kan geven.
Maar volgens Toto Wolff gaat dat niet meer gebeuren. De Mercedes-baas ziet ook dat er 'sommige teams' zijn die de komende regelwijziging tegen proberen te houden, omdat ze het gevoel hebben dat ze achterlopen op de rest, maar de Oostenrijker heeft slecht nieuws voor die teams: er gaan - op motorisch vlak - niets meer veranderen.
"Aan de kant van de krachtbronnen is dat [verandering van de regels, red.] geen optie meer. Er zijn teams die op achterstand staan en er zijn teams die het gevoel hebben dat ze goed werk hebben geleverd. Dat is de normale gang van zaken als er nieuwe regels ontstaan. Ik denk dat er aan de kant van het chassis nog wel wat geschoven kan worden met de regels, maar aan de motorkant is dat proces al veel te ver gevorderd", aldus Wolff.
Lees het artikel op de mobiele website