Red Bull-topman Helmut Marko heeft in gesprek met het Oostenrijkse OE24 uitspraak gedaan over een truc die enkele concurrenten toepassen op hun voorvleugel. Volgens Marko gaat het om de zogenaamde 'flexiwing', een truc die Red Bull in het verleden ook gebruikte.
Sinds de Grand Prix van Miami heeft Red Bull aardig wat tegenstand gekregen. In de eerste vijf races van het jaar won Max Verstappen immers vier races, maar in de afgelopen vier wedstrijden wist de Nederlander 'maar' twee keer als eerste over de streep te komen.
Dat Red Bull ineens meer tegenstand heeft, kan te maken hebben met de karakteristieken van de afgelopen drie circuits. Allemaal waren het namelijk hobbelige circuits waar het nemen van een hoop kerb voor extra rondetijd zorgt. Echter, dat zijn nou net gebieden waarop de RB20 niet uitblinkt.
Lees ook
Fernando Alonso denkt dat Max Verstappen van gedachten gaat veranderen: 'Dat dacht ik op zijn leeftijd ook'
'Alpine wil door zonder Renault-motoren en voert gesprekken met Red Bull om klantenteam te worden'
Flexiwing-gate all over again?
Mogelijk heeft er echter nog een ander onderdeel te maken met de toegenomen concurrentie. Na de Grand Prix van Canada wist het Italiaanse medium FORMU1A.UNO namelijk te melden dat Red Bull een onofficiële aanvraag had ingediend bij de FIA om de voorvleugels van enkele concurrenten onder de loep te nemen.
Maar waarom heeft Red Bull dat gedaan? Volgens het Oostenrijkse raceteam maken enkele concurrenten gebruik van een flexiwing, oftewel een flexibele voor - of achtervleugel. In dit geval gaat het om de voorvleugels van McLaren, Ferrari en Mercedes.
Die zouden volgens Red Bull namelijk te veel bewegen gedurende een ronde. Hierdoor winnen de teams extra tijd op de rechte stukken (de voorvleugel klapt naar achteren en dus is er minder luchtweerstand) en in de bochten gaat de vleugel weer terug naar zijn oude positie (en dus is er meer neerwaartse druk).
'Populaire' truc
Tijdens een interview met OE24 gaat Marko dieper in op de kwestie. "Ze (teams als McLaren, Ferrari en Mercedes, red.) hebben een nieuwe voorvleugel en op de tv-beelden uit Montreal kun je duidelijk zien dat de vleugels van Russell en Hamilton merkbaar buigen", trapt de Oostenrijker af.
"Het is een populaire strategie om alles tot het uiterste te drijven zodat het door de technische keuring komt. In de race wordt de vleugel dan verlaagd, wat zorgt voor een betere aerodynamica", aldus Marko. Red Bull heeft al laten weten dat als de FIA niets aan de flexiwings van de drie teams doet, het zelf ook met een flexiwing zal gaan rijden dit seizoen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties