Toto Wolff heeft ervoor gekozen om de upgrade aan de achteras van de W16 te veranderen, terwijl deze gedurende dit seizoen pas geïntroduceerd werd. De Oostenrijker kreeg de afgelopen races van zijn rijders te horen dat die 'upgrade' juist voor problemen zorgde. Dat meldt Motorsport Week.
De W16, zoals de Mercedes-bolide van dit jaar heet, kreeg op het circuit van Imola een upgrade aan de achteras. Vervolgens werd al gauw duidelijk dat deze niet hielp, waardoor het oude onderdeel werd teruggeplaatst.
Maar de problemen bleven maar terugkeren, waardoor Mercedes er opnieuw voor koos om de upgrade terug te plaatsen, deze keer tijdens het raceweekend van Canada. Doordat George Russell die race verrassend won, was het Mercedes-team overtuigd van de functionaliteit van het onderdeel.
Maar sindsdien is het gauw bergafwaarts gegaan met de Duitse renstal. En nu, na een hoop evaluaties, heeft het team moeten concluderen dat het probleem tóch bij de achteras zit. De negatieve feedback van beide Mercedes-rijders was genoeg om Wolff te doen besluiten dat "die achteras ergens in een vuilnisbak zal belanden".
"We probeerden een probleem op te lossen met de Imola-upgrade en dat heeft misschien een probleem opgelost, maar het liet iets anders in de auto sluipen. Dat was een instabiliteit die eigenlijk al het vertrouwen van de coureurs wegnam. Het kostte ons een paar races om daar achter te komen. We werden duidelijk een beetje misleid door de overwinning in Montreal; je denkt dat het misschien wel meevalt. We kwamen tot de conclusie dat het eraf moest, het ging eraf en de auto is weer helemaal in orde", zei Wolff.
Russell bereikte afgelopen weekend een derde plaats in de W16 nadat hij pole op zaterdag nipt misliep. Kimi Antonelli kende een slechter weekend; de jonge Italiaan finishte op de tiende plaats na zeventig rondjes op de Hungaroring.
Lees het artikel op de mobiele website