Uitslag derde vrije training F1 Grand Prix Oostenrijk 2025

| door R. Willems

Na de eerste twee vrije trainingen op de Red Bull Ring gaf Max Verstappen zijn team een duidelijke opdracht mee: zorg ervoor dat het onderstuur in de bochten verholpen wordt, want op dit moment komen we hierdoor snelheid tekort om met de McLaren en Mercedes te vechten. Red Bull Racing ging op vrijdagavond aan de slag om de auto te verbeteren en hoopte in VT3 beter voor de dag te komen dan op de vrijdag.

En om dat te testen deed Max Verstappen iets wat hij normaliter niet doet in de derde vrije training. De Nederlander kwam vrijwel direct naar buiten met zijn RB21 om de baan te ontdekken. Normaliter blijft de viervoudig wereldkampioen de eerste tien tot vijftien minuten in zijn garage staan, waarna hij met de rest van het veld de baan betreed, maar dit keer besloten Verstappen en zijn 'nieuwe' race-engineer het anders aan te pakken.

De Limburger kwam al snel naar buiten en deed dat op de harde band, iets wat normaliter ook niet vaak voorkomt in VT3. Verstappen ging echter direct vrij snel en wist op de harde band snellere tijden te rijden dan teamgenoot Yuki Tsunoda en Ferrari-coureur Lewis Hamilton, al deden die dat allebei op de zachte banden. Ook Oscar Piastri wist in eerste instantie niet aan de tijd van Max te komen, waarbij hij anderhalve tiende tekort kwam.

Wie wel een betere tijd noteerde dan Verstappen was Lando Norris. De Brit ging anderhalve tiende rapper rond over de Red Bull Ring dan zijn titelrivaal van 2024, waardoor hij de nummer één positie overnam. Echter liet hij in de volgende snelle ronde pas zien hoe sterk zijn McLaren MCL39 daadwerkelijk was. Met een verbetering van zes tienden (!) dook hij als eerste coureur onder de 65 seconden om een rondje te voltooien, waarmee hij ook een klap sneller ging dan de rest van het veld.

Lees ook

Concurrenten komen niet aan tijd Norris

Hoewel ook de concurrenten betere tijden wisten te noteren, waarbij Lewis Hamilton sneller ging dan voorheen en George Russell voor het eerst naar buiten kwam in de sessie, kwamen zij allen niet in de buurt van de rondetijd van Lando Norris. In de derde poging van Hamilton kwam hij het dichtst in de buurt, maar moest hij nog altijd bijna vier tienden toegeven op zijn landgenoot, terwijl Russell 0.478 tekort kwam op Norris.

En terwijl dit zich afspeelde, was Max Verstappen bezig aan een lange run op de harde band. Dit geeft aan dat Red Bull Racing weer flink heeft lopen sleutelen aan de afstelling van zijn auto, aangezien hij vlak voor de kwalificatie nog altijd bezig is met het controleren van de data. Heeft het Oostenrijkse team weer een grote stap weten te zetten gedurende het raceweekend? Dit gebeurde namelijk ook in Japan en Imola, waarna Verstappen die races ook wist te winnen.

Ondertussen wisten Leclerc, Antonelli en George Russell hun tijden te verbeteren, maar genoeg voor de snelste tijd was het allerminst. Lando Norris ging in zijn tweede poging namelijk weer een klap harder dan zijn eerdere snelste ronde. De Brit was hierdoor zes tienden rapper dan wie dan ook, waarbij alleen Oscar Piastri in het spoor van Norris wist te blijven.

Verstappen keert eindelijk terug

Na een lange tijd in de pitstraat - waarbij de vloer van de RB21 van Max Verstappen gerepareerd werd - kwam Max Verstappen eindelijk weer naar buiten, met minder dan tien minuten op de klok. In zijn eerste ronde op de zachte banden wist de Nederlander direct in de buurt te komen van de tijd van Lando Norris, waarbij hij 'maar' twee tienden tekort kwam.

Daarmee was Verstappen sneller dan Ferrari-coureurs Charles Leclerc en Lewis Hamilton, die zichzelf ook weer verbeterd hadden, maar kon hij de McLarens niet van de eerste twee plekken afstoten. Daarmee sloten Lando Norris en Oscar Piastri de sessie af als het snelste team, waarbij Max Verstappen de fans in zijn laatste snelle ronde ook nog trakteerde op een 360-spin bij het uitkomen van de laatste bocht...

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen