In 2026 gaat het Formule 1-veld wellicht volledig op de schop. De teams hebben een enorme taak voor de boeg en moeten zowel een nieuw chassis als een nieuwe krachtbron introduceren, waarbij vooral het laatste een grote verandering zal zijn. De auto's zullen over een stuk minder downforce beschikken, terwijl de motoren veel meer afhankelijk zullen zijn van de batterij.
De 2026-krachtbron zal voor 50% aangedreven worden door elektrische energie en dat kan problemen op gaan leveren, wist Max Verstappen in 2023 al te melden. De Nederlander waarschuwde de Formule 1 en de FIA over de weg die het insloeg, maar men wilde op dat moment niet luisteren naar de Red Bull-coureur. Er werd gedacht dat Verstappen simpelweg zijn eigen team wilde beschermen en dat dit bewees dat Red Bull een matige auto en motor had geproduceerd voor het 2026-seizoen.
Echter komen nu steeds meer coureurs naar buiten met het bericht dat Verstappen toch gelijk had in 2023. Zelfs Toto Wolff, de Mercedes-baas die fel tegen de uitspraken van de viervoudig wereldkampioen was, draaide onlangs bij en liet weten dat ook hij wellicht niet helemaal te spreken was over de nieuwe regels. En daar is Charles Leclerc nu bij gekomen.
Lees ook
Sergio Pérez onthult bizarre uitspraak Christian Horner over Max Verstappen
Collega-coureur springt verrassend in de bres voor Max Verstappen
Leclerc niet blij
De Ferrari-coureur heeft in de simulator al getest in de 2026-auto en in Oostenrijk liet Leclerc weten dat hij allerminst kon genieten van die testrit. Volgens de Monegask was het totaal geen auto waar hij zich gelukkig in voelde - en hij vreest dan ook dat de coureurs volgend jaar niet blij zullen worden van de nieuwe bolides.
"Laten we zeggen dat het niet de leukste raceauto is die ik tot nu toe heb gereden, maar we bevinden ons nog steeds in een fase waarin het project relatief nieuw is. Ik hoop dat de auto de komende maanden nog behoorlijk zal evolueren, maar het is geen geheim dat ik denk dat de regels voor volgend jaar een stuk strenger zullen zijn... en waarschijnlijk minder leuk voor coureurs om mee te rijden", aldus Leclerc in Spielberg.
"Dus ja, ik ben er voorlopig geen grote fan van, maar het is nu eenmaal zo en uiteindelijk denk ik dat het een uitdaging is en ik zou graag de uitdaging aangaan om een auto die heel anders is dan hij nu is, optimaal te benutten. Maar vind ik het leuk? Waarschijnlijk niet."
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties