Lando Norris staat op pole position voor de Grand Prix van Singapore. Na een spannende kwalificatiesessie op het Marina Bay Street Circuit kwam de Red Bull-coureur tot de snelste tijd, waardoor hij de race op zondag vanaf de eerste startpositie mag beginnen, met titelrivaal Max Verstappen vlak achter zich.
Aan het begin van de kwalificatiesessie was de baan een stuk langzamer dan tijdens de derde vrije training, wat ervoor zorgde dat de rondetijden hoger lager dan in de sessie verreden in daglicht. Wat niet anders was dan in de derde vrije training, was de snelheid van de McLaren van Lando Norris. Vanaf de allereerste ronde zat de Brit in de flow en wist hij telkens paarse rondes te rijden. Voor Red Bull Racing was het in ieder geval geruststellend dat Max Verstappen een betere tijd wist te rijden dan in VT3.
Hoewel de Nederlander zich prima voelde in de RB20, in de laatste testsessie, kwam hij meer dan acht tienden tekort ten opzichte van Lando Norris. In Q1 van de kwalificatie was dat verschil een stuk kleiner, waarbij Verstappen nog 'maar' anderhalve tiende achter de MCL38 zat. De drievoudig wereldkampioen was daarmee sneller dan de Ferrari's, die eerder in het weekend oppermachtig leken, maar een deel van de snelheid zijn kwijtgeraakt op zaterdag.
Waar de baan op het begin van de sessie langzamer was dan in de laatste training, was daar aan het einde van Q1 totaal geen sprake meer van. Het circuit werd een stuk sneller en dat zorgde voor wat paniek in het middenveld, waarbij onder andere Daniel Ricciardo een uitvaller was. De Australiër, die volgens geruchten aan zijn laatste raceweekend bezig is, kan dat uiteraard niet gebruiken.
In de tweede kwalificatiesessie leek Max Verstappen bezig aan een ijzersterke ronde, op gebruikte banden, maar het scheelde niet veel of de Nederlander had aan het einde van deze ronde een kapotte Red Bull gehad. Zijn RB20 stuiterde over de kerbs in bocht 19, waarna hij rechtdoor leek te gaan in de muur. Dat kon hij net aan voorkomen, maar het zorgde er wel voor dat Verstappen zijn rondetijd kwijt was, omdat hij met vier wielen buiten de witte lijnen ging. Alle druk kwam dus op zijn tweede run in Q2 te staan...
En met die druk kon Verstappen, zoals zo vaak, goed omgaan. De Limburger zette in zijn tweede run een tijd neer van 1:29.680, waarmee hij meer dan twee tienden sneller was dan Lewis Hamilton, die daarvoor de beste tijd in Q2 had. Aan het einde van de sessie ging alleen Oscar Piastri sneller dan Verstappen, al was dat niet het grootste verhaal.
Red Bull-coureur Sergio Pérez wist namelijk niet naar Q3 door te gaan, waarbij hij in de tweede sessie niet verder kwam dan een dertiende tijd, achter onder andere de Williams-auto's, Yuki Tsunoda en Fernando Alonso. In de strijd om het constructeurskampioenschap is dat een grote klap voor Red Bull Racing.
In de laatste sessie zorgde Ferrari-coureur Carlos Sainz voor een rode vlag, nadat hij vol in de muur klapte in de laatste bocht. Dat zorgde ervoor dat hij zijn Ferrari afschreef, maar ook dat Max Verstappen een probleem had. De Nederlander kon zijn snelle ronde - die sneller zou zijn dan die van Oscar Piastri - niet afmaken, aangezien een ronde onder dubbel geel direct afgevlagd wordt. Er was echter ook wat verwarring over de ronde van Verstappen, omdat hij niet veel af leek te remmen in de laatste bocht. Als McLaren de Limburger een oor aan wil naaien, zoals in Azerbeidzjan gebeurde, zullen ze dit melden aan de stewards in Singapore.
Na een oponthoud van zo'n 15 minuten ging Q3 weer van start, maar erg druk werd het nog niet op de baan. Elk team besloot een aantal minuten tot wachten, zodat ze aan het einde van de sessie konden profiteren van een zo snel mogelijk circuit. Uiteindelijk besloten de McLarens als eerste naar buiten te rijden, waarna de overgebleven coureurs allemaal volgden.
Maar zoals Norris als eerste naar buiten reed, zo kwam hij ook over de lijn. De Brit wist de pole te pakken in Singapore, met titelrivaal Max Verstappen vlak achter zich. Met een voorsprong van twee tienden reed Norris de beste tijd, waarbij hij een halve seconde sneller was dan teamgenoot Oscar Piastri.
Ferrari kende daarentegen een verschrikkelijke dag, met Carlos Sainz op P10 na zijn crash en Charles Leclerc op de negende positie, nadat hij een track limits aan zijn broek kreeg.
Lees het artikel op de mobiele website