Regerend wereldkampioen Max Verstappen heeft de Grand Prix van de Verenigde Staten op zijn naam geschreven. Achter de 28-jarige Limburger kwamen Lando Norris en Ferrari-coureur Charles Leclerc als tweede en derde over de streep.
Als enige coureur op de zachte band was het Charles Leclerc die een zeer goede start kende. De Monegask ging namelijk voorbij aan Lando Norris en pakte daarmee de tweede plek. Ook zijn teamgenoot Lewis Hamilton, die op de medium band was gestart, maakte een plekje goed. Polesitter Max Verstappen kende eveneens een goede start en wist zijn leiding te behouden (en uit te bouwen).
Na de openingsronde was er een periode van rust, maar in ronde zeven kwam daar verandering in toen Andrea Kimi Antonelli en Carlos Sainz voor een Virtual Safety Car (VSC) zorgden na een akkefietje in sector drie. Laatstgenoemde moest de strijd staken vanwege schade aan zijn ophanging, terwijl Kimi Antonelli achteraan het veld moest aansluiten.
Bij de VSC-herstart was het Verstappen die zijn leiding wist uit te breiden, terwijl de twee McLarens van Norris en Oscar Piastri grote moeite hadden met naar voren komen. Ronde na ronde keek Norris tegen de achterkant van Leclercs Ferrari-bolide aan, waardoor Verstappen in ronde twintig al meer dan negen seconden was weggereden bij Leclerc en Norris.
In zijn achtervolging op Leclerc ging Norris echter drie keer buiten de baan, waardoor hij een waarschuwingsvlag kreeg van de wedstrijdleiding en dus op zijn tellen moest letten in het restant van de Grand Prix. In de ronde dat Norris de waarschuwingsvlag kreeg, ging hij voorbij aan Leclerc met behulp van DRS. Diezelfde ronde dook de Monegask vervolgens naar binnen voor een switch naar het medium rubber.
Terwijl de Monegask gestaag naar voren kwam, deed ook Norris goede zaken achter Verstappen. Hoewel de coureur uit Bristol nog steeds tegen een zeer grote achterstand aankeek, kwam de McLaren-coureur langzaam maar zeker dichterbij aan Verstappen. Op het moment dat Norris binnen de tien seconden van Verstappen kwam, maakte zijn teamgenoot Piastri een stop naar de zachte band. Dat terwijl er nog 25 rondes te rijden waren op het moment van Piastri's pitstop.
Twee rondes na de stop van zijn teamgenoot, kwam Norris naar binnen voor ook zijn eerste stop van de race. Norris switchte naar rood, net zoals zijn teamgenoot eerder deed en ook Verstappen een ronde later zou doen. Na zijn stop kwam Norris achter Leclerc terecht en gelijk opende de Brit de aanval op de Ferrari-coureur.
Doordat Norris echter zo snel zo veel van zijn rode banden vroeg, joeg hij zijn Pirelli-rubber over de kling en moest hij na enkele rondes afstand nemen van Leclerc. Ook Verstappen klaagde over de teamradio over zijn banden en dus kreeg de Limburger de opdracht van zijn engineer Gianpiero Lambiase om extra goed voor zijn banden te zorgen.
Met nog zeven rondes voor de boeg was Norris opnieuw in staat om aan te sluiten bij Leclerc. De Britse coureur had zijn banden enkele rondes laten afkoelen en kon daardoor opnieuw aanvallen bij Norris, ditmaal met succes. Met zijn tweede plaats deed Norris goede zaken in de strijd om de wereldtitel, aangezien Piastri slechts vijfde werd in Austin.
Achter Verstappen, Norris en Leclerc waren het Lewis Hamilton, Piastri, Russell, Yuki Tsunoda, Nico Hülkenberg, Oliver Bearman en Fernando Alonso die de top tien compleet maakten.
Door zijn overwinning is Verstappen flink dichterbij gekomen aan de twee McLarens in de strijd om de wereldtitel. Bekijk de bijgewerkte WK-stand hier.
Lees het artikel op de mobiele website