De Formule 1 stand wordt bijgehouden om te bepalen welke coureur er aan het einde van het jaar gekroond mag worden tot kampioen en het bokaal voor het wereldkampioenschap mag ophalen tijdens het FIA-gala, aan het einde van het jaar. Er is een stand voor zowel de coureurs als de teams.
Voor de rijders wordt dit het coureurs kampioenschap genoemd, terwijl de teams strijden voor het constructeurs kampioenschap. Hoewel de titelstrijd voor coureurs bekender is bij de fans en meer aandacht oplevert in de wereldwijde pers, is het geld voor de teams te verdienen in het kampioenschap voor constructeurs.
De Formule 1 teams strijden namelijk om het kampioenschap voor constructeurs en hoe hoger een team eindigt in deze ranglijst, hoe meer prijzengeld er verdient wordt. Het is natuurlijk logisch dat teams er alles aan zullen doen om zoveel mogelijk geld binnen te halen.
Maar er zit ook een keerzijde aan. Des te hoger een team eindigt, des te minder tijd dat team door mag brengen in de windtunnel, waar de auto's ontwikkelt worden voor het volgende seizoen. Het verschil tussen de kampioen en de nummer laatst in het kampioenschap voor constructeurs is 45% aan tijd wat in de windtunnel doorgebracht mag worden.
In 2025 zullen de volgende teams strijden om het Formule 1 kampioenschap:
Bij de coureurs gaat het er wat anders aan toe dan bij de teams. Waar de teams strijden om het constructeurskampioenschap en vooral denken aan het geld dat ze aan het einde van het Formule 1 seizoen 2025 kunnen ophalen, gaat het er bij de coureurs vooral om dat ze voor de rest van hun leven in de geschiedenisboeken staan.
Een Formule 1 coureur zal namelijk voor altijd herinnerd worden als een kampioen, als hij een jaar bovenaan de ranglijst eindigt. Op dit moment hebben Lewis Hamilton en Michael Schumacher het record voor de meeste titels, waarbij zij zichzelf een zevenvoudig wereldkampioen mogen noemen.
Max Verstappen is na vorig jaar een viervoudig wereldkampioen, waarmee hij op gelijke hoogte staat met Sebastian Vettel en Alain Prost, twee F1 legendes. De Nederlander probeert in 2025 zijn vijfde wereldtitel op te eisen, maar zal daarvoor een aantal talentvolle coureurs moeten verslaan.
Naast de gebruikelijke namen zijn er in 2025 namelijk ook nieuwe namen terug te vinden, waaronder een nieuwe teamgenoot van Max Verstappen. De Limburger krijgt Liam Lawson naast zich rijden, maar zal nog veel meer nieuwe gezichten zien op de F1 grid.
De nieuwe namen heten als volgt: Andrea Kimi Antonelli, Jack Doohan, Oliver Bearman, Gabriel Bortoleto en Isack Hadjar. Maar daarnaast zijn ook de 'usual suspects' weer terug. De volgende namen gaan in 2025 voor de titel vechten:
Maar uiteindelijk draait de Formule 1 natuurlijk om het kampioenschap voor coureurs. Hier wordt de meeste aandacht aan besteedt in de media en levert de meeste bekendheid op. Als een coureur een Grand Prix weet te winnen, krijgt hij daar 25 punten voor. Nummer twee krijgt 18 punten, daarna 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2 en de tiende coureur krijgt 1 punt. Alle punten worden over een heel seizoen bij elkaar opgeteld en de coureur met de meeste punten aan het einde van het seizoen, mag zich Formule 1 -wereldkampioen noemen. De afgelopen jaren is Max Verstappen telkens kampioen geworden, terwijl Lewis Hamilton in de jaren daarvoor dominant was.
Sinds 2010 zijn alle kampioenschappen gewonnen door Red Bull Racing en Mercedes, maar daar wist McLaren vorig seizoen verandering in te brengen. Met Lando Norris en Oscar Piastri als coureurs wist het Britse team de constructeurstitel te veroveren, nadat ze Red Bull Racing en Ferrari hadden afgetroefd.
Maar Ferrari zal dit jaar geen genoegen meer nemen met een tweede plaats. Charles Leclerc en Lewis Hamilton gaan samen proberen beide titels te veroveren, waarbij de Brit een meerjarig contract heeft getekend bij Ferrari. Bij Ferrari gaat hij proberen zijn achtste titel te pakken, iets wat bij Mercedes niet lukte, sinds de introductie van de nieuwe reglementen.