De tweede vrije training voor de Grand Prix van Italië zit erop, waarmee de eerste testdag ook ten einde is gekomen. Voor de coureurs was het even aftasten op het opnieuw geasfalteerde Autodromo Nazionale Monza, waar het in de eerste vrije training nogal chaotisch was. Tijdens de eerste trainingssessie ging nieuwkomer Andrea Kimi Antonelli, de opvolger van Lewis Hamilton bij Mercedes, namelijk hard in de muur.
Hierdoor werd er met de rode vlag gezwaaid, waarna de overgebleven coureurs de baan weer op konden komen om hun tijden te rijden. Daarin bleek Max Verstappen met het juiste been uit bed te zijn gestapt, aangezien hij de beste tijd van VT1 neer wist te zetten. De Limburger ging meer dan twee tienden sneller dan Charles Leclerc, die op zijn beurt weer nipt sneller was dan McLaren-coureur Lando Norris.
Maar dat gaf uiteraard geen garanties voor de tweede training, waarin zowel de kwalificatie- als de raceruns getest zouden worden. Aan het begin van de sessie kwamen de coureurs naar buiten op de medium banden, waarop duidelijk werd dat McLaren, Mercedes én Ferrari dit weekend een snelle auto mee hebben genomen naar Monza. Bij Red Bull was daar nog altijd wat twijfel over, aangezien Max Verstappen geen geweldige tijd neer wist te zetten met het gele rubber onder zijn RB20. Ook teamgenoot Sergio Pérez kwam er niet aan te pas.
En op de zachte banden ging het misschien nog wel slechter bij het Oostenrijkse team. In de snelle rondes van Verstappen kwam hij telkens niet tot een goede tijd, wat tot frustraties leidde bij de Limburger. Vooral na het moment in Parabolica, waar Verstappen zijn auto bijna verloor, kon hij zich niet inhouden en schold rij richting het team. Maar lang had Max niet om te balen, aangezien vlak daarna met de rode vlag gezwaaid werd.
Haas-coureur Kevin Magnussen wist zijn auto namelijk niet uit de muur te houden, tijdens zijn snelle ronde op de zachte banden. In Lesmo II nam de Deen te veel snelheid mee, waarna zijn Haas-bolide in de bandenstapel belandde en hij uit moest stappen. De sessie lag daardoor even stil, omdat eerst zijn auto uit het grind gehaald moest worden, waarna ook de muur gerepareerd werd, voordat de FIA het veilig vond om de overgebleven coureurs weer de baan op te sturen.
Toen de groene lampen weer aangingen aan het einde van de pitstraat kwam bijna iedere coureur naar buiten, waarna ze allemaal begonnen aan hun lange runs op Monza. Dat betekende dat Red Bull Racing qua kwalificatieruns niet verder kwam dan de veertiende en vijftiende tijd... Max Verstappen eindigde één plaats voor Sergio Pérez, maar gebruikte alleen de medium band. De positie van Pérez zal nog meer pijn doen, aangezien de Mexicaan wél een ronde op de softs wist te rijden. Werk aan de winkel dus, voor Red Bull Racing!
Uiteindelijk wist Lewis Hamilton de snelste tijd te rijden in VT2, vlak voor Lando Norris in de McLaren en Carlos Sainz in zijn Ferrari. Verstappen kwam er dus niet aan te pas, maar leek in de lange runs beter mee te kunnen doen dan in de kwalificatiesimulatie...
Lees het artikel op de mobiele website