Volgens Hans Joachim Stuck is er geen mogelijkheid dat James Allison aan kan blijven bij Mercedes als technisch directeur. De Brit werd in 2023 teruggehaald bij het team, nadat Mike Elliott zijn werk had neergelegd bij het Duitse team. Elliott was verantwoordelijk voor de bouw van de W13 en W14.
Na jarenlange dominantie van Mercedes in de Formule 1 kwam er in 2022 een einde aan dat tijdperk. In 2021 wist Max Verstappen Lewis Hamilton al te verslaan in het kampioenschap voor coureurs, maar bij de teams eindigde Mercedes alsnog op de eerste positie. Een jaar later was van beiden geen sprake meer, aangezien de W13 zwaar teleurstelde.
Een jaar daarna werd het niet heel veel beter voor Lewis Hamilton en George Russell, aangezien de W14 ook niet competitief was. Dit zorgde ervoor dat Elliott zijn taak als technisch directeur opgaf en terugkeerde naar zijn eerdere rol, die van Chief Technical Officer. Maar ook daar was hij al snel vertrokken. Lewis Hamilton liet daarover weten dat hij daar niet verantwoordelijk voor was, maar hij was wel erg blij dat James Allison nu terug zou keren.
Allison, die in het verleden meerdere titelwinnende auto's ontwierp voor Mercedes, keerde terug in zijn rol als technisch directeur, na twee jaar afwezigheid. Er werd verwacht dat dit een grote verandering teweeg zou brengen binnen het team en Allison was aan het begin van dit seizoen ook erg hoopvol Hij dacht dat Mercedes zelfs mee zou kunnen strijden om de overwinningen, maar niets bleek minder waar.
Hamilton staat op dit moment tiende in het kampioenschap, terwijl Russell op de zevende plaats te vinden is. Dat is zeker niet goed genoeg en volgens voormalig F1-coureur Hans Joachim Stuck is Allison daarvoor verantwoordelijk. De Duitser is dan ook van mening dat Allison moet vertrekken bij Mercedes. Daarnaast meent hij dat Toto Wolff ook zou moeten vrezen voor zijn baan - waar het niet dat hij mede-eigenaar van het Mercedes F1-team is.
"Mercedes is gewoon niet op het niveau van Red Bull en Ferrari. En je moet het ook hebben over Toto Wolff. Het is waarschijnlijk een voordeel voor hem dat hij mede-eigenaar is. Als het een puur Mercedes-team was geweest, weet ik niet zeker of hij niet al vervangen zou zijn - om het maar eens ronduit te zeggen", begint Stuck bij Eurosport.
"Om eerlijk te zijn moet de hoofdontwerper worden vervangen. De mensen die de ideeën moeten voordragen qua ontwikkelen komen gewoon met oplossingen die niet goed genoeg zijn. Bij Ferrari hanteren ze inmiddels een veel hoger niveau, omdat de ingenieurs daar gewoon een stuk beter zijn", aldus de Duitser.
Lees het artikel op de mobiele website