Voormalig Red Bull-monteur spreekt Sky Sports-analist aan na McLaren-blunder: 'Dat weet je dondersgoed!'

| door R. Willems

Sky Sports-analist Karun Chandhok heeft op X zijn verbazing uitgesproken over de strategie van McLaren, tijdens de Grand Prix van Qatar. Op het Losail International Circuit lag het Britse team op plek één en twee, op het moment dat de safety car naar buiten kwam en het gehele veld een pitstop maakte - wegens de verplichte tweestopper in Qatar.

McLaren was het enige team dat niet naar binnen kwam, waardoor zij uiteindelijk de overwinning aan Max Verstappen lieten - en daarmee het kampioenschap naar Abu Dhabi laten gaan. Voor Karun Chandhok was dat een onbegrijpelijke beslissing, zo laat hij weten op social media-platform X.

"Ik begrijp nog steeds niet waarom McLaren Oscar niet naar de pits heeft gehaald onder de SC... Hij had een voorsprong van 6,8 seconden op Kimi [Antonelli] achter Lando, dus hij zou duidelijk aan de leiding zijn gekomen voor Max zonder te hoeven wachten op het verkeer", aldus Chandhok.

Maar voormalig Red Bull-monteur Calum Nicholas laat daarna weten dat hij ook Chandhok héél goed weet waarom McLaren Piastri buiten hield. Het team wilde niet dat de Australiër een te groot voordeel zou krijgen op Lando Norris, de teamgenoot én huidige leider in het kampioenschap.

"Dat weet je dondersgoed", reageerde Nicholas op Chandhok. Daarmee suggereert de voormalig Red Bull-monteur dat McLaren er alles aan wilde doen om Lando Norris niet te benadelen tijdens de race in Qatar. Iets wat teambaas Andrea Stella na de race ook min of meer heeft toegegeven, in gesprek met Sky Sports F1.

Stella onthult reden voor bizarre strategie

Het feit dat McLaren besloot om geen pitstop te maken in de zevende ronde, terwijl de rest van het veld dat wel deed, was volgens McLaren-teambaas Andrea Stella eigenlijk vrij logisch. McLaren had er simpelweg niet op gerekend dat er zoveel teams zouden besluiten een pitstop te maken. Daarnaast wilde het team ook niet dat Norris te veel tijd zou verliezen, met een double stack bij McLaren.

"We hadden niet verwacht dat alle anderen zouden pitten. Als iedereen achter je pit, is pitten natuurlijk absoluut de juiste keuze", zei de Italiaanse teambaas na de een-na-laatste race van het jaar.

"Als je aan de leiding rijdt, weet je niet precies wat de anderen gaan doen. Het had Lando punten kunnen kosten als we beide auto's tegelijk hadden laten pitten. Maar de belangrijkste reden was dat we niet hadden verwacht dat alle anderen zouden pitten. Het was dus een beslissing, maar achteraf gezien was het niet de juiste beslissing."

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen