Oscar Piastri heeft de gehele race in de buurt gereden van McLaren-teamgenoot Lando Norris, waarbij hij ook lang in de DRS zat van de leider in het kampioenschap. De Australiër leek meer snelheid te hebben dan Norris, waarna hij over de radio vroeg of zijn teammaat wat kon versnellen, omdat hij het gevoel had dat hij Verstappen aan zou kunnen vallen.
Dit was vanuit Oscar Piastri vooral een vraag om de auto's om te draaien. Met dat bericht richting het team liet hij weten dat Norris in zijn ogen niet voorbij zou kunnen aan Max Verstappen en daarmee de overwinning zou kunnen pakken, terwijl hij die snelheid wel had. Echter werd dat bericht van Piastri al vrij snel gecounterd vanuit Lando Norris, die ineens wat rapper ging dan daarvoor.
Veel mensen vroegen zich af waarom Piastri niet de touwtjes in eigen handen nam en een inhaalactie waagde bij zijn teamgenoot. De twee McLarens hebben op dit moment de beschikking over de beste auto van het veld en zijn daarmee automatisch de favorieten voor de titel. Had Piastri niet wat agressiever moeten zijn?
Na de race sprak McLaren-teambaas Andrea Stella bij Sky Sports F1 over het radiobericht van Oscar Piastri, waarbij de Italiaan duidelijk maakte dat hij nooit echt een kans zou hebben gehad om Norris aan te vallen. Daarvoor was inhalen namelijk te lastig op het Suzuka International Racing Course.
"Het was een terechte opmerking van Oscar. In werkelijkheid probeerde Lando dichter bij Max te komen, zijn banden kort af te laten koelen en daarna nog eens een aanval te wagen. Maar zodra je op ongeveer een seconde achterstand zat, werd het enorm lastig", begint Stella tegenover Ted Kravitz.
"Je had zo’n zeven à acht tienden snelheidsvoordeel nodig om een inhaalactie te kunnen plaatsen - en dat zat er voor zowel Lando als Oscar simpelweg niet in. Daarom hebben we ervoor gekozen om de situatie overzichtelijk te houden. In Bahrein krijgen we een nieuwe kans."
Overigens heeft Oscar Piastri na de race ook het besef gekregen dat zijn radiobericht aan het team niet heel reëel was. Hij leek misschien een beter tempo te hebben dan zijn teamgenoot, maar omdat hij in de kwalificatie minder had gepresteerd dan zijn teamgenoot, kon hij die snelheid niet tonen. En dat is terecht, meent de nummer drie in het kampioenschap.
"Om eerlijk te zijn was er niet veel [te halen]. Voor mij voelde het alsof ik een heel sterk tempo had en ik had het gevoel dat als ik de baanpositie had, ik Max kon pakken. Maar dat is wat er gebeurt als je wat naar achteren kwalificeert, helaas. Maar ja, ik heb in ieder geval de vraag gesteld en ik denk dat dat een logisch antwoord was. Ik denk dat het een goede race was en dat is hoe we willen racen."
Lees het artikel op de mobiele website