Wederom problemen bij Red Bull Racing in Saoedi-Arabië

| door R. Willems

Niet alleen bij Ferrari moeten er motoronderdelen vervangen worden. Ook Red Bull Racing heeft problemen in Saoedi-Arabië. Sergio Pérez moet namelijk een tweede CE (Control Electronics) en ES (Energy Store) moeten nemen.

Dit zijn dezelfde onderdelen die Charles Leclerc moest laten vervangen in Bahrein en tijdens de race de geest gaven. Doordat de Monegask zijn derde CE moet nemen voor de Grand Prix in Jeddah, begint hij met een tien plaatsen gridstraf aan het weekend. Voor Pérez is het nog niet zó ver.

Maar de Mexicaan zit nu wel aan de maximum van zowel zijn CE als ES. Heeft hij dit seizoen nog een nieuwe batterij of regeleenheid nodig, zal dit hem ook een tien plaatsen gridstraf opleveren, net als Leclerc dit weekend heeft ontvangen.

Lees ook

Ook versnellingsbak gewisseld

Sergio Pérez heeft na de nieuwe CE en ES ook een nieuwe versnellingsbak moeten nemen. Ook dit is zijn tweede van het seizoen en levert hem geen gridstraf op. Sinds vorig seizoen zijn de regels omtrent het vervangen van versnellingsbakken veranderd.

Coureurs hebben nu een pool van vier versnellingsbakken voor een compleet seizoen, welke ze telkens mogen rouleren. Pas als ze een vijfde bak nodig hebben, zal dit resulteren in een gridstraf.

Honda-ingenieur zag 'groot probleem'

Dat de versnellingsbak van Pérez veranderd moet worden, zag 'Wazari' stiekem al aankomen. De voormalig Honda-ingenieur liet op het F1-Technical platform weten dat Red Bull Racing een groot probleem had met de versnellingsbak in Bahrein.

Het Oostenrijkse team moest de motoren vanaf de tweede of derde ronde al terugschroeven uit angst voor een DNF. De coureurs hebben de openingsrace van 2023 uit kunnen rijden, maar het heeft mogelijk wel gezorgd voor een beschadiging aan de bak van Pérez.

Lees ook

Ook Lando Norris moet wisselen

Naast Charles Leclerc, Carlos Sainz en Sergio Pérez heeft ook Lando Norris nieuwe motoronderdelen genomen. De Brit, die twee weken geleden zes pitstops moest maken door een pneumatisch probleem, heeft van McLaren een nieuwe verbrandingsmotor ontvangen. Ook is de turbo, MGU-H én MGU-K nieuw in de MCL60 van Norris. Het levert Lando geen gridstraf op in Jeddah.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen