Weerbericht Grand Prix Emilia-Romagna gooit mogelijk roet in het eten voor Red Bull en Max Verstappen

| door I. van den Berg

Aankomend weekeinde staat de Formule 1 Grand Prix van Emilia-Romagna op het programma. Net zoals het raceweekend in Miami zou er gedurende de Grand Prix in Imola wel eens hemelwater kunnen vallen.

Op het circuit van Imola, dat officieel het Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari heet, wordt aankomend weekeinde de zevende ronde van het 2025-seizoen verreden. Op het 4.909 meter lange circuit worden er 63 rondes verreden waardoor de coureurs aanstaande zondag in totaal 309.049 kilometer zullen afleggen.

Geen Sprint-weekend

Anders dan in Miami Gardens zullen de Formule 1-coureurs en -teams aankomend weekeinde een normaal raceweekend afwerken. Dat wil zeggen dat er op vrijdag twee vrije trainingen worden verreden, waarna er op zaterdag een laatste vrije training en een kwalificatie worden afgewerkt. Op zondag staat er vervolgens de Grand Prix op het programma.

Dat is goed nieuws voor Max Verstappen en Red Bull. Het team uit Milton Keynes neemt namelijk een groot pakket aan nieuwe onderdelen mee naar Imola om zo het gat naar McLaren te kunnen dichten. Naar verluidt zou Red Bull daarbij vooral hebben gefocust op het kopiëren van McLarens achterremmen.

Lees ook

Weerbericht Grand Prix Imola gooit roet in het eten

Echter, om alle nieuwe onderdelen goed te testen zijn er drie vlekkeloze vrije trainingen nodig voor Red Bull. Kijkende naar het weerbericht van Weather.com voor het aanstaande raceweekend, zou dat wel eens een probleem kunnen worden. Er wordt namelijk regen gemeld op vrijdag, de dag van de eerste twee vrije trainingen.

Op vrijdag wordt er namelijk een kans op neerslag van 45% gemeld met voorspelde ochtendbuien. De temperatuur bedraagt vrijdag 20 graden Celsius. Op zaterdag is het iets warmer, 22 graden Celsius, en bedraagt de kans op neerslag slechts 3%. Op de dag van de race, zondag, meldt Weather.com een kans op neerslag van 24% en een temperatuur van 24 graden Celsius.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen