De Grand Prix van Groot-Brittannië gaat mogelijk onder natte omstandigheden verreden worden. De race op Silverstone wordt om 16:00 Nederlandse tijd afgetrapt en zal door Max Verstappen aangevoerd worden. Op zaterdag wist de Nederlander namelijk de snelste tijd te rijden in de kwalificatie, waardoor hij de race vanaf poleposition zal mogen aanvangen.
Dat Verstappen de snelste tijd reed was voor iedereen een grote verrassing - behalve voor McLaren-teambaas Andrea Stella - aangezien de Red Bull-coureur op vrijdag totaal niet te spreken was over zijn auto. De RB21 luisterde niet naar zijn input en leek meer op een winkelwagentje dan op een Formule 1-bolide, waardoor Max zichzelf niet veel kans gaf voor een goed resultaat op Silverstone.
Echter wist Red Bull de auto flink te verbeteren tussen de tweede en derde vrije training, door onder andere de achtervleugel van Verstappen te vervangen. Hij begon het weekend met een grote achtervleugel, waarmee het team hoopte dat hij door veel downforce te hebben in de bochten zijn banden zou kunnen behouden. Maar die grotere achtervleugel zorgde er voor dat Max veel last had van onderstuur - iets waar hij een hekel aan heeft.
Hierdoor besloot Red Bull een kleinere achtervleugel op zijn RB21 te plaatsen, waar de algehele balans beter van werd. Ook is zijn topsnelheid op de rechte stukken een stuk beter dan bij McLaren het geval is, waardoor Max lastig in te halen zal zijn. Echter is dit alleen het geval als het droog blijft...
De huidige verwachting is dat het vlak voor de start van de race in Groot-Brittannië gaat regenen. Het gehele weekend wordt er op zondagmiddag al wat regen verwacht, maar hoe dichter we bij dat punt komen, hoe hoger dat percentage wordt. Op dit moment is de kans op een regenbui voor de start van de race zelfs 70% en volgens Britse bronnen kan dat getal nog gaan stijgen.
Normaliter is dat absoluut geen probleem voor Verstappen, die bekend staat als de regenkoning, maar met de kleinere achtervleugel heeft hij wel een nadeel ten opzichte van zijn rivalen. De McLarens, Ferrari's en Mercedessen rijden allemaal met een veel grotere vleugel dan Verstappen en zullen - onder natte omstandigheden - meer downforce tot hun beschikking hebben dan de Nederlander. En dat is op een natte baan veel belangrijker dan topsnelheid, aangezien er maar op weinig punten echt hard gereden kan worden in de regen.
Verstappen zal dan ook hopen dat de regen wegblijft van het circuit in Silverstone, want anders kan zijn keuze voor de kleinere achtervleugel een vervelende werking gaan hebben voor de race...
Lees het artikel op de mobiele website