Voorafgaand aan het raceweekend in Brazilië liet Williams-teambaas James Vowles weten dat het Britse team problemen had om binnen het budgetplafond te blijven. De eerdere crashes in het seizoen, van Alex Albon maar zeker ook van voormalig coureur Logan Sargeant, hadden een grote hap uit het budget van Williams genomen. Echter ging het in Brazilië helemaal mis.
De zondag in São Paulo was wellicht de pijnlijkste dag in de recente geschiedenis van het team uit Grove, waar de laatste maanden juist zoveel muziek in zat. Tijdens de kwalificatie belandde Franco Colapinto in de muur, waarna Alex Albon zijn auto volledig afschreef en hij de race niet eens kon starten. En om het allemaal nog wat erger te maken, schreef Colapinto zijn auto ook nog eens af in de race. Het zorgt voor meerdere miljoenen aan schade, aangezien de krachtbron bij Albon én Colapinto naar de gallemiezen leek te zijn.
Het is dan ook nog maar de vraag of het team het seizoen op normale wijze af kan maken, of dat er in de laatste drie races van het seizoen écht gesneden moet gaan worden in het budget. De kans is anders groot dat ze het budgetplafond overschrijden en daar zullen - sinds de overschrijding van Red Bull - grove straffen voor worden uitgedeeld. Teambaas James Vowles liet in Brazilië dan ook weten dat hij zich ontzettend klote voelde over de huidige situatie.
"De aard van Formule 1 is dat je een aantal van de meest ongelooflijke gevoelens en resultaten kunt hebben, maar ook een aantal van de laagste momenten die je kunt voelen binnen een sport. Ik denk dat het eerlijk is om te zeggen dat dit weekend de tweede van die twee is. We hebben drie ongelooflijk grote crashes gehad in slechts een paar uur tijd van elkaar en we hebben een enorme hoeveelheid werk om onszelf weer op de rails te krijgen en te zorgen dat we genoeg reserveonderdelen hebben, voordat we over een paar weken naar Las Vegas gaan", begint een eerlijke Vowles op de website van de Formule 1.
Het zorgt ervoor dat Williams wellicht moet besluiten om de ontwikkeling van de auto voor 2025 - en tegelijkertijd 2026 - voorrang te geven, waardoor de laatste races van het jaar minder aandacht zullen krijgen. Een lastige beslissing voor Vowles, maar één die misschien wel nodig is. Anders kan het budget opraken en heeft het team serieuze problemen richting volgend seizoen - en dat zal voor Carlos Sainz een slecht voorteken zijn.
"We moeten nu naar elk van deze weekenden gaan en alles leveren wat mogelijk is, terwijl we ervoor zorgen dat we nog steeds vooruitkijken naar 2025 en 2026, want dat is, zoals ik altijd al heb gezegd, waar ons doel echt ligt. Het draait allemaal om het leggen van de juiste fundamenten op weg naar 2026."
"Dat maakt vandaag niet minder pijnlijk. Integendeel, ik heb nu pijn. Maar eigenlijk wilde ik die race tot en met de finish kijken, om er zeker van te zijn dat ik me vandaag herinner, want dit is niet wat ik wil dat we in de toekomst zullen voelen."
Lees het artikel op de mobiele website