De ommekeer van het McLaren F1 Team is niks minder dan speciaal te noemen. Het team uit Woking heeft het voor elkaar gekregen om zich van de laatste plaats op te klimmen naar de koppositie in het kampioenschap voor teams. 2023 begon namelijk dramatisch voor McLaren, maar aan het einde van 2024 wonnen ze de constructeurstitel.
Na de enorme regelwijziging in 2022 lukte het McLaren niet om direct naar de voorkant van het veld te rijden, wat uiteraard wel de bedoeling was na een sterk 2021-seizoen, waarin ze de Grand Prix van Italië wisten te winnen en in Rusland dichtbij een tweede zege waren. Echter ging het team eerst achteruit, voor ze een stap voorwaarts maakte. Maar toen McLaren het eenmaal wel voor elkaar kreeg, hebben ze nooit meer achterom gekeken.
En volgens Zak Brown is dat vooral de verdienste van Andrea Stella, die aan het begin van 2023 de rol van teambaas op zich nam bij de renstal uit Woking. Sinds dat de Italiaan zich in die positie heeft genesteld, is er een stijgende lijn geweest qua prestaties en dat komt mede door zijn managementskills.
"[Stella's] eerste taak aan het begin van 2023 was om het managementniveau te reorganiseren. Hij slaagde erin om het maximale potentieel uit iedereen te halen. Hij vertelde me vanaf het begin dat we een verschrikkelijke start van het seizoen 2023 zouden hebben. En dat was ook zo. En toen vertelde hij me over de ongelooflijke ontwikkelingscurve van de auto. Het was bijna te mooi om waar te zijn. Maar hij hield zich aan zijn woord", zegt Brown trots bij het Duitse Auto, Motor und Sport.
Hoewel Andrea Stella zich dus altijd aan zijn woord hield, kon Zak Brown bijna niet geloven dat de grote update in 2023, tijdens de Grand Prix van Oostenrijk, daadwerkelijk zo goed was als de Italiaan zei. Toch bleek Stella wederom gelijk te krijgen, waardoor McLaren in één klap het tweede snelste team werd. Daar deden ze in 2024 nog een stapje bovenop en wisten ze het kampioenschap voor constructeurs op te eisen.
"[De update] werkte op één auto, maar ik bleef sceptisch, omdat we op dat circuit [Red Bull Ring] altijd goede resultaten hebben behaald. Maar toen kwam Silverstone [2023] en daar reden onze beide auto's vooraan mee. Toen wist ik dat hij mij weer de waarheid had verteld. En sindsdien is alles alleen maar beter geworden..."
Lees het artikel op de mobiele website