Red Bull Racing en Mercedes hebben een maas in de wet gevonden. De twee teams lijken te profiteren van een regelgeving die bedoeld is om de intreding van Audi en Red Bull Powertrains de versimpelen. Andere teams in de Formule 1 zijn nu in protest.
Komend jaar verandert er een hoop in de Formule 1, waaronder de reglementen rondom de krachtbron. Deze zal in 2026 voor vijftig procent uit een elektromotor en vijftig procent uit een verbrandingsmotor bestaan, zo werd afgelopen week verduidelijkt in een video van de Formule 1.
Volgens Motorsport-Magazin.com is er al enige tijd een conflict tussen de motorfabrikanten over de interpretatie van de regels. Het gaat hierbij specifiek om de compressieverhouding. Het is nu aan het licht gekomen dat Mercedes en Red Bull Powertrains een manier hebben gevonden om de compressieverhouding te verhogen, terwijl dit binnen de reglementen blijft.
Momenteel staan de FIA-reglementen toe dat de compressieverhouding 18:1 mag zijn, maar in 2026 mag dit nog maar 16:1 zijn. Een grotere verhouding brengt veel voordelen met zich mee, zoals een hoger thermisch rendement, meer koppel en vermogen en een betere respons en verbranding. Mogelijk hebben Red Bull en Mercedes in 2026 dus een fors motorvoordeel als dit in stand blijft.
Maar de rest van de paddock laat het hier niet bij zitten, zo blijkt nu. Zo zouden Audi, Honda en Ferrari erop aandringen bij de FIA om de regels gauw te verduidelijken. Ze beroepen zich op artikel C1.5, dat in de inleiding van het technisch reglement staat: "Formule 1-auto's moeten tijdens een wedstrijd te allen tijde volledig aan deze regels voldoen", wat dus gefocust is op de compressie van 1:16 die in 2026 geldt.
De FIA heeft al laten weten dat ernaar gekeken wordt nadat de andere teams in de koningsklasse hebben geklaagd over de benadering van de concurrenten.
"De kwestie zal verder worden besproken in technische fora met de motorfabrikanten", aldus een woordvoerder. "De FIA evalueert dergelijke zaken continu om eerlijkheid en duidelijkheid te waarborgen. Aanpassingen aan de reglementen of meetprocedures kunnen in de toekomst worden overwogen."
De motorfabrikanten weigerden commentaar te geven, zo geeft Motorsport-Magazin aan.
Lees het artikel op de mobiele website