Max Verstappen leek even goed nieuws te krijgen, nadat hij een motorprobleem kende tijdens de tweede vrije training voor de Grand Prix van Canada. De Nederlander kreeg te maken met een kaduuk ERS-systeem, waardoor zijn auto onder spanning stond en deze niet meer te gebruiken was. Verstappen verloor hierdoor kostbare tijd in de training, maar grote gevolgen leek het probleem niet te hebben.
Dit maakte Helmut Marko namelijk duidelijk na de training in Montreal. Volgens de topadviseur van Red Bull Racing gebruikte Max Verstappen namelijk een oude motor tijdens VT2, terwijl fans bang waren dat hij zijn nieuwe krachtbron kwijt was geraakt. Vlak voor de start van VT2 werd duidelijk dat Red Bull een nieuwe motor in de auto van Verstappen had gestopt, maar deze zou dus pas vanaf de derde vrije training gebruikt gaan worden.
"Nee, dit is geen nieuwe, maar een oude motor."
Dat het ERS-systeem in de oude motor van Verstappen stoorde, is vervelend, maar zou geen grote gevolgen hebben voor de rest van het weekend en het seizoen - gridstraffen zouden namelijk niet volgen. Maar volgens het Duitse Auto, Motor und Sport heeft Verstappen wél een groot probleem. Zij hebben informatie ontvangen dat de Limburger wel degelijk zijn nieuwe motor gebruikte tijdens de tweede vrije training. Deze krachtbron is zodanig beschadigd, dat het terug is gestuurd naar de Honda-fabriek in Sakura, zodat er daar verder onderzoek gedaan kan worden.
Tobi Grüner van het doorgaans zéér betrouwbare Auto, Motor und Sport weet op X te melden dat Max Verstappen in de tweede vrije training zijn derde krachtbron van het seizoen in de auto had liggen. 'PU 3' [Power Unit 3] was vlak daarvoor in de RB20 gelegd, maar kan nu dus niet meer gebruikt worden, omdat het te ingewikkeld zou zijn om wat onderdelen te vervangen. Max Verstappen zal daardoor de rest van het weekend met een oude motor moeten rijden, terwijl zijn nieuwe exemplaar in de fabriek onderzocht wordt.
"Max Verstappen is teruggegaan naar krachtbron 2 na een vermoedelijk MGU-K defect gisteren. Het zou te ingewikkeld zijn geweest om onderdelen van PU3 te wisselen op het circuit. Verder onderzoek vindt plaats in de fabriek", aldus Grüner.
Lees het artikel op de mobiele website