Max Verstappen moest de tweede vrije training voor de Grand Prix van Canada vroegtijdig beëindigen, omdat zijn Red Bull Racing RB20 het begaf. De Nederlander probeert de draad weer op te pakken, na een lastig weekend in Monaco, maar dat begon op vrijdag niet als gewenst, met een verregende eerste vrije training en motorproblemen in de tweede.
En waar Verstappen-fans zich vooral zorgen om maakten, was het feit dat de Limburger eerder op een dag een nieuwe motor had gekregen van Red Bull Racing. Als deze na twee trainingen al kapot blijkt te zijn, kan dat gevolgen hebben voor de rest van het weekend, maar ook voor de rest van het jaar. Dit zou er namelijk voor kunnen zorgen dat Verstappen tegen gridstraffen aanloopt, later dit seizoen en gezien Ferrari en McLaren steeds dichterbij weten te komen, kan dat een probleem gaan vormen voor Max.
Maar Helmut Marko stelt iedereen die Red Bull een warm hart toedraagt gerust: er is inderdaad een probleem met de motor van Max, maar het ging hierbij om een oude krachtbron. De nieuwe, welke op vrijdag al wel werd aangemeld bij de FIA, zit nog niet in de auto van de Nederlander.
"Het is een probleem met de motor. We moeten de motor nu uit de auto halen om de exacte oorzaak te vinden, maar het zit in ieder geval aan de elektrische kant van de motor", begint Marko bij Motorsport.com in Montreal. Op de vraag of dit ervoor gaat zorgen dat Verstappen dit weekend een tweede motor moet nemen, zegt de Oostenrijker: "Nee, dit is geen nieuwe, maar een oude motor."
Lees ook
Max Verstappen in de gevarenzone na wisselen van motoronderdelen in Canada
Max Verstappen heeft belangrijk bericht voor Red Bull na problemen in Canada
Weekend kan nog positief uitvallen
Voor Max Verstappen was er weinig positiefs te melden na de vrije trainingen in Canada, maar teamgenoot Sergio Pérez was al een stuk gelukkiger in zijn bolide dan Verstappen was. En volgens Helmut Marko is dat ook niet gek. Ook al laten de rondetijden niet zien dat Red Bull geweldig bezig was, vanuit de coureurs kwamen wel berichten door dat de auto zich beter gedroeg dan in Monaco, waar de RB20 bijna onbestuurbaar was. Marko denkt dat, als VT3 onder droge omstandigheden wordt verreden, dit weekend wellicht beter kan uitpakken dan verwacht.
"Het is inderdaad vervelend doordat de eerste sessie ook al grotendeels nat verliep en geen conclusies opleverde. Laten we voor het vinden van een goede afstelling hopen dat de laatste training droog verloopt. Als we in ieder geval één droge training krijgen, dan hoeft het nog niet zo pijnlijk te zijn. We hebben in ieder geval nog informatie van Checo en bovendien hadden beide RB-coureurs een goede dag. Ik heb er vertrouwen in dat we wel een oplossing vinden."
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties