Mocht Adrian Newey ooit besluiten om Red Bull Racing te verlaten - en dat gaat niet héél lang meer duren - zal het Oostenrijkse team een groot probleem hebben. Dat laat Pierre Wache weten aan Autosport.com. Volgens de technisch directeur van Red Bull is Newey namelijk onvervangbaar.
De afgelopen drie seizoenen heeft Max Verstappen telkens het Formule 1-kampioenschap op zijn naam geschreven en volgens Wache is dat grotendeels te danken aan het genie dat Adrian Newey heet. De Brit is verantwoordelijk voor het ontwerp van de Red Bull-bolides en deze zijn altijd geweldig te noemen.
Zeker de RB19 was een auto die wellicht nooit meer overtroffen gaat worden qua dominantie [met 21 zeges uit 22 races] en dat laat volgens Wache zien hoe belangrijk Newey is. Normaliter is hij het eens met de regel dat iedereen vervangbaar is, maar in het geval van Newey maakt de Fransman een uitzondering.
"Hij is onvervangbaar, ja - je kunt hem niet vervangen! Op dagelijkse basis maakt hij geen deel uit van ons proces. Hij kijkt meer van buitenaf en probeert ons te helpen of uit te dagen op verschillende aspecten van het team - het kan gaan om het mechanisch ontwerp of iets met de aerodynamica zijn. Je moet hem gebruiken als ervaring, want hij heeft minder tijd voor ons. Hij is niet iemand die één aspect van de auto uitvoert, hij controleert de volledige auto."
Een goed voorbeeld voor hoe belangrijk Newey is voor Red Bull Racing, heeft hij zelf onlangs gegeven. In 2022 besloot de FIA een regelwijziging door te voeren, waar veel medewerkers van Red Bull niet blij mee waren. Zij waren bang dat ze hierdoor veel performance in zouden moeten leveren. Maar waar de meeste mensen bang waren, zag Adrian Newey juist kansen, gaf hij aan bij The Race.
Zijn voorgevoel bleek te kloppen en Red Bull werd door deze regelwijziging dominant in de Formule 1: "Het interessante daaraan was dat toen de verandering vorig jaar werd aangekondigd, we het er intern over hadden. Sommige van onze jongens zeiden 'nee, we moeten hier echt tegen vechten'. Maar ik was van mening dat we vorig jaar in de hoge snelheidsbochten waarschijnlijk achter Ferrari zaten. Onze auto kwam in de problemen in de hoge snelheidsbochten, dus die regelwijziging zou ons wel eens goed van pas kunnen komen. Het bleek dat het ons goed uitkwam."
Lees het artikel op de mobiele website