F1 Nieuws

Mercedes heeft zichzelf in de voet geschoten met lobby bij de FIA; Red Bull profiteerde

Mercedes heeft zichzelf in de voet geschoten met lobby bij de FIA; Red Bull profiteerde
BSR Agency
F1 Nieuws

Mercedes heeft zichzelf in de voet geschoten met lobby bij de FIA; Red Bull profiteerde

Mercedes heeft zichzelf in de voet geschoten met lobby bij de FIA; Red Bull profiteerde
BSR Agency

Tijdens het 2022 Formule 1-seizoen werd het pijnlijk duidelijk dat Mercedes niet de juiste weg was ingeslagen qua ontwikkeling van de auto. De W13 met het 'zeropod-design' bleek niet opgewassen tegen de Red Bull RB18 en Ferrari F1-75, waardoor Toto Wolff andere methodes probeerde om weer mee te strijden om overwinningen.

Zo werd er tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan aangestuurd op een grootste regelwijziging, omdat de gezondheid van de coureurs in het geding zou komen. Vooral Lewis Hamilton ging samen met Toto Wolff voorop in de strijd, waarbij de Brit duidelijk maakte dat zijn - bijna ondraagbare - rugklachten kwamen van het stuiteren van de auto.

Dit moest aangepakt worden, meende Mercedes, waarna ze gingen lobbyen bij de FIA. Er moest een regelwijziging komen om de veiligheid van de coureurs te garanderen. Maar zoals altijd in de Formule 1 zit er achter iedere boodschap een dubbele betekenis. Met een regelwijziging had Mercedes de kans dat ze ineens wél mee zouden doen om overwinningen, omdat Red Bull en Ferrari wellicht de mist ingingen bij een dergelijke aanpassing van de regels.

Red Bull lacht als laatst

Maar wat bleek: Red Bull Racing ging helemaal niet de mist in. Het Oostenrijkse team kwam juist sterker uit de strijd en veegde in 2023 de vloer aan met de concurrentie. Bij The Race laat Adrian Newey weten dat er binnen Red Bull wat twijfels waren over de toekomst, door deze regelwijziging, maar dat hij vanaf het begin al vertrouwen had in hun eigen kunnen.

"Het interessante daaraan was dat toen de verandering vorig jaar werd aangekondigd, we het er intern over hadden. Sommige van onze jongens zeiden 'nee, we moeten hier echt tegen vechten'. Maar ik was van mening dat we vorig jaar in de hoge snelheidsbochten waarschijnlijk achter Ferrari zaten. Onze auto kwam in de problemen in de hoge snelheidsbochten, dus die regelwijziging zou ons wel eens goed van pas kunnen komen. Het bleek dat het ons goed uitkwam", lacht de meesterontwerper.

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties