Voormalig Chief Technical Officer van Red Bull Racing, Adrian Newey, heeft zich kritisch uitgelaten over de 2026-reglementen in de Formule 1. Volgens de Brit, die vlak voor het Grand Prix-weekend in Miami aankondigde te vertrekken bij Red Bull, is de FIA beïnvloed in haar keuzes door één of twee fabrikanten, waardoor de regels 'vreemd' zijn.
Vanuit Red Bull Racing komen er al maanden geluiden van onvrede over de nieuwe reglementen. Max Verstappen is van mening dat de auto's, hoewel ze lichter worden, nog altijd te zwaar zijn en Christian Horner meent dat de motoren niet Formule 1-waardig zullen zijn. Dit omdat de nieuwe krachtbronnen voor de helft aangedreven wordt door een batterij, welke op banen als Monza op het rechte stuk opgeladen moet worden. De verwachting is dat coureurs daar terug zullen moeten gaan schakelen, zodat ze de rest van de ronde genoeg vermogen hebben om door te kunnen rijden.
Maar ook Adrian Newey heeft zich nu uitgelaten over de nieuwe regels. De meesterontwerper, die volgens geruchten onderweg is naar Ferrari, vindt de 2026-reglementen er 'vreemd' uit zien. Vooral omdat het motorreglementen totaal niet is afgesteld op het chassis, wat grote problemen heeft opgeleverd.
"Op dit moment zien ze er een beetje vreemd uit, maar om ze af te schrijven en te zeggen dat ze daarom niet goed zullen zijn, is veel te voorbarig. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het motorreglement is gemaakt en erdoorheen is gedrukt zonder dat er veel aandacht is besteed aan het chassis. En dat zorgt nu voor behoorlijk grote problemen als het gaat om het vinden van een oplossing om ermee te werken", zo begint Newey bij Autosport.
Hoe kan het dat de FIA deze regels er doorheen heeft gedrukt, terwijl ze niet eens goed op elkaar af zijn gesteld? Volgens Newey heeft dat te maken met druk van buitenaf. Eén of twee fabrikanten zouden de FIA beïnvloed hebben in het maken van bepaalde keuzes omtrent het 2026-reglement, waardoor deze er nu - voor Red Bull Racing - vreemd uitzien.
"De FIA lijkt sterk beïnvloed te worden door één of twee fabrikanten, in de hoop dat ze die fabrikanten tevreden zullen stellen en misschien ook anderen zullen aantrekken. Ze hebben [met de komst van] Audi in 2026 een succes geboekt, maar ik weet niet of het het compromis waard is van wat er bereikt zou kunnen worden. De realiteit is dat fabrikanten komen en gaan, met uitzondering van Ferrari."
Lees het artikel op de mobiele website