Tijdens de Grand Prix van Monaco voltrok zich een nachtmerrie voor Red Bull Racing. De vloer van de RB19 werd blootgelegd na de crash van Sergio Pérez in de kwalificatie. Het grootste geheim van de dominante Formule 1-auto lag nu op straat.
Volgens de engineering director van Mercedes wordt tegenwoordig meer dan 60% van de totale performance van een F1-bolide gehaald uit de vloer en aangezien Red Bull dominant is, moet de bodem van de RB19 een stuk geavanceerder zijn dan dat dat bij de rest van het veld het geval is.
In Monaco werd duidelijk dat dit inderdaad het geval was, toen de auto van Pérez in de kraan hing. De concurrenten van Red Bull doken gelijk op de plek van het ongeluk af om foto's te maken van de onderkant van de RB19, omdat deze normaliter niet te zien is. Hierdoor hopen Ferrari, Mercedes en Aston Martin het geheim van de Red Bull te ontcijferen.
De man achter het design van de Red Bull-vloer, Adrian Newey, heeft inmiddels gereageerd op het kopiegedrag van de concurrenten. Volgens de Brit is het zeer normaal om ideeën van anderen te kopiëren in de Formule 1 en doet Red Bull Racing daar zelf ook aan mee. Hij heeft dan ook geen wrok naar de andere teams, nu ze de vloer van de RB19 goed bestuderen.
"Het is een compliment als mensen je kopiëren. Het is ook onderdeel van de Formule 1, natuurlijk. We kijken allemaal bij elkaar af en om eerlijk te zijn hebben wij ook dingen gekopieerd van anderen", begint Newey bij Sky Italia.
"Het hoort nou eenmaal bij de Formule 1. Het is een intense competitie en je kunt niet trots zijn", zegt Newey over alles zelf willen ontwikkelen. "Je moet altijd kijken wat anderen doen. Dan kan het zijn dat je het direct kopieert of dat je jezelf op ideeën brengt van: 'Waarom hebben zij dat zo gedaan?' Dan ga je daardoor wellicht wat anders doen."
Lees het artikel op de mobiele website