Max Verstappen begint de Grand Prix van Singapore later vandaag vanaf de elfde stek. Dat is een heel contrast met kwalificatiesessies van eerder dit seizoen, want toen was Verstappen in combinatie met zijn RB19 veruit de snelste coureur van het veld. Hoe kan het dat het machtige Red Bull ineens niet door weet te komen naar Q3?
Al voorafgaand aan het raceweekend vertelde Verstappen dat het een moeilijke drie dagen zouden worden in de stadstaat. Al in de eerste vrije training werd duidelijk dat Red Bull veel moeite had om de auto in het juiste set-up 'window' te krijgen. Dat merkte Verstappen al in de simulator, zo vertelde hij na afloop van zijn Q2-exit.
"Het voelde al zo in de simulator dat dit een moeilijk set-up window zou worden voor de auto. Toen probeerden we Suzuka uit en voelde het weer gewoon zoals normaal, net zoals alle andere races van dit seizoen", aldus Verstappen, die ervan uitgaat dat Singapore niet representatief zal zijn voor de rest van het seizoen.
Maar waarom zorgt het stratencircuit van Singapore voor zoveel problemen bij Red Bull? Afgelopen seizoen leek Verstappen immers op weg naar een dominante pole position, totdat zijn benzine opraakte en hij noodgedwongen naar de pitstraat moest terugkeren. Volgens Mark Hughes van The Race heeft dat alles te maken met de specifieke eisen van het Marina Bay Street Circuit.
Red Bull kan de RB19 bij de meeste races namelijk erg laag bij de grond leggen. Hierdoor heeft het team een voordeel ten opzichte van de rest van het veld. Zij kunnen de bolide namelijk niet zo laag bij de grond leggen. Op circuits waar de auto echter hoger moet liggen om de minimale rijhoogte te behouden, krijgt Red Bull te maken met moeilijkheden. Red Bull moet de RB19 dan veel hoger leggen dan de concurrentie, waardoor er een verlies aan downforce ontstaat.
Net zoals in Singapore had Red Bull hier ook last van op het circuit van Spa-Francorchamps. Bij het doorkomen van Eau Rouge raakte de vloer van de auto namelijk het asfalt. Hierdoor moesten Verstappen en teamgenoot Sergio Pérez bij het doorkomen van de legendarische bocht van hun gas. Hierdoor bleef compressie uit en behield de RB19 zijn downforce.
In Singapore kon Red Bull niet even 'lift en coasten' om om het probleem heen te rijden. Het hobbelige stratencircuit in combinatie met de zachte ophanging van Red Bull zorgde er namelijk voor dat de vloer van de RB19 aan de grond kwam tijdens de gehele ronde. Hierdoor verloor de bolide veel downforce en voelde de auto onbestuurbaar voor Verstappen en Pérez.
Concluderend kan er worden gesteld dat Red Bull veel moeite ondervond met het vinden van de juiste 'window of performance' voor de RB19. Door de karaktereigenschappen van het circuit in Singapore moest het team compromissen sluiten om ervoor te zorgen dat de bolide legaal was. Dit zorgde er echter ook voor dat de RB19 onbestuurbaar werd voor de beide Red Bull-coureurs.
Of de recente 'technical directives' hier iets mee te maken hebben, lijkt niet het geval. Red Bull-teambaas Christian Horner liet na afloop van de kwalificatie weten dat zijn team niets had veranderd aan de auto sinds de races in Zandvoort en Monza. De verwachting is dan ook dat Red Bull op het circuit van Suzuka gewoon weer de dienst uitmaakt, net zoals de rest van dit seizoen.
Lees het artikel op de mobiele website